Citești:Comunitatea geografilor de la Universitatea „Ovidius” din Constanța condamnă ferm dispariția Geografiei dintre materiile studiate la liceu/ „Geografia nu înseamnă doar hărți și capitale”
Comunitatea geografilor de la Universitatea „Ovidius” din Constanța condamnă ferm dispariția Geografiei dintre materiile studiate la liceu/ „Geografia nu înseamnă doar hărți și capitale”
Sistemul educațional din România este într-o continuă schimbare de mai mulți ani, din 1990 și până în 2024 România a avut 33 de miniștrii ai Educației. Din 2014, atunci când președintele Klaus Iohannis promitea o „Românie educată”, România a avut nu mai puțin de 14 miniștrii ai Educației, fiecare cu viziunile sale. Începând cu 23 decembrie 2024, noul ministru al Educației este Daniel David, rectorul Universității „Babeș Bolyai”, din Cluj Napoca.
La fel ca predecesorii săi, actualul ministru al Educației a venit cu noi schimbări, disciplina „Geografie” urmând să fie scoasă dintre materiile studiate la clasele a XI-a și a XII-a. Chiar dacă vorbim despre un plan-cadru, simpla aducere în discuție a înlăturării „Geografiei” din trunchiul comun al disciplinelor a agitat apele, Societatea de Geografie din România condamnă ferm propunerea, la fel și profesorii din cadrul Facultății de Științe ale Naturii și Științe Agricole de la Universitatea „Ovidius” din Constanța.
Disciplina „Geografie” urmează să dispară dintre materiile studiate la clasele a XI-a şi a XII-a, conform proiectelor de plan-cadru pentru liceu lansate în dezbatere publică de Ministerul Educaţiei şi Cercetării.
Daniel David, ministrul Educației/ Foto: Nicu Cherciu
„Aflăm cu surprindere că Geografia a dispărut pur şi simplu dintre disciplinele studiate la clasele a XI-a şi a XII-a”
Societatea de Geografie din România solicită păstrarea Geografiei în trunchiul comun la clasele a XI-a și a XII-a. Într-o scrisoare deschisă, Societatea de Geografie transmite că această disciplină are importanță în formarea gândirii critice, a înțelegerii lumii în care trăim și „a naturii în general”:
Tocmai în timp ce Societatea de Geografie din România pregăteşte aniversarea a 150 de ani de la înfiinţare şi primeşte confirmările de participare a zeci de mari personalităţi geografice din întreaga lume, aflăm cu surprindere că Geografia a dispărut pur şi simplu dintre disciplinele studiate la clasele a XI-a şi a XII-a, conform noilor proiecte de plan-cadru pentru liceu, lansate în dezbatere publică. Geografia este disciplina care a pierdut după 1990 cele mai multe ore din învăţământul preuniversitar, deşi se vorbeşte tot mai mult de globalizare, de schimbări climatice, de revoluţii industriale, de disparităţi teritoriale, de geopolitică, poluare, planificare teritorială etc”, se arată într-o scrisoare deschisă a asociaţiei adresată ministrului Educaţiei şi Cercetării, Daniel David.
Scrisoarea Societății de Geografie către Ministrul Educației și Cercetării
Comunitatea geografilor de la Universitatea „Ovidius” din Constanța condamnă ferm propunerea Ministerului Educației și Cercetării de reducere drastică a numărului de ore de Geografie în planurile-cadru din învățământul preuniversitar, mergând până la eliminarea completă a acestei discipline ca disciplină obligatorie de studiu în clasele a XI-a și a XII-a, la unele profile/specializări.
Prodecanul Facultății de Științe ale Naturii și Științe Agricole, din cadrul Universității „Ovidius” din Constanța, Lector Universitar George-Marius Cracu și studenții
De ce trebuie să studieze geografia elevii de liceu – prodecanul Facultății de Științe ale Naturii, George Cracu
Reporterii SeaPress au luat legătura cu Lectorul Universitar George-Marius Cracu, Prodecanul Facultății de Științe ale Naturii și Științe Agricole, din cadrul Universității „Ovidius” din Constanța, care a transmis cât de importantă este „Geografia” pentru dezvoltarea gândirii critice, fiind o materie fundamentală:
Reducerea numărului de ore de Geografie prin eliminarea obligativității studierii acestei discipline în clasele a XI-a și a XII-a de la anumite profile în noile planuri-cadru pentru învățământul liceal propuse de Ministerul Educației și Cercetării, reprezintă o pierdere majoră pentru formarea tinerilor. Spre deosebire, poate, de ceea ce cred unii, Geografia nu înseamnă doar hărți și capitale, ci aceasta ajută la dezvoltarea gândirii critice, la înțelegerea mediului înconjurător și întărește capacitatea tinerilor de a lua decizii informate. Geografia nu este o materie de umplutură, ci una fundamentală pentru înțelegerea realităților actuale și a celor viitoare, marcate de o dinamică accelerată a mediului natural, de probleme precum schimbări climatice, conflicte geopolitice și gestionarea durabilă a resurselor naturale. Tinerii au nevoie de această educație pentru a deveni cetățeni informați, capabili să înțeleagă impactul deciziilor lor asupra mediului și societății. O societate care neglijează Geografia riscă să piardă perspectiva asupra propriei identități și a locului său în lume. În acest context, consider absolut necesară reevaluarea locului Geografiei în planurile-cadru pentru învățământului liceal, astfel încât aceasta să figureze ca disciplină obligatorie de studiu la toate clasele, indiferent de filieră și profil.”, a declarat Prodecanul Facultății de Științe ale Naturii și Științe Agricole, din cadrul Universității „Ovidius” din Constanța, Lector Universitar George-Marius Cracu.