Compania Națională Administrația Canalelor Navigabile (CN ACN) face un nou pas în direcția finalizării lucrărilor de consolidare a taluzului afectat de alunecarea de teren din zona Cumpăna, mal stâng al Canalului Dunăre–Marea Neagră, în proximitatea descărcătoarelor D20 și D21. A fost atribuit recent contractul pentru actualizarea Expertizei Tehnice a zonei, în contextul reluării proiectului sistat anul trecut din lipsă de fonduri.


Această actualizare vine în continuarea proiectului demarat ca urmare a unei calamități naturale produse în primăvara anului 2019, când ploile torențiale au cauzat o gravă alunecare de teren care a afectat stabilitatea malului canalului. Opt familii au fost evacuate atunci, preventiv, iar zona a fost considerată cu risc crescut.
Pentru refacerea taluzului, CN ACN a încheiat un contract în valoare de aproximativ 99,7 milioane de lei cu o asociere de firme, care a presupus proiectarea și execuția lucrărilor de consolidare. Ordinul de începere a lucrărilor a fost emis pe 23 august 2021, iar termenul inițial de finalizare era 31 decembrie 2024. Până în luna octombrie 2024, proiectul era finalizat în proporție de peste 95%.
Lucrări sistate din cauza lipsei fondurilor
Cu toate acestea, lipsa fondurilor a dus la sistarea bruscă a lucrărilor. În luna februarie 2025, Guvernul României a intervenit, aprobând continuarea și finalizarea lucrărilor, cu promisiunea fermă că acestea vor fi încheiate în decurs de un an. Finanțarea urmează să fie asigurată din bugetul Ministerului Transporturilor, din fonduri proprii ale CN ACN și alte surse legal constituite.
Iată că acum, penttru a adapta lucrările la realitățile actuale din teren și pentru a respecta noile cerințe de siguranță, CN ACN a atribuit contractul de actualizare a Expertizei Tehnice firmei Geostud SRL. Contractul în valoare de 198.400 de lei a fost atribuit prin procedură de negociere fără publicare prealabilă, conform prevederilor legale aplicabile în situații urgente și specifice.
