La nivel european 2024 este un an sensibil pentru piața auto, cu o creștere ușoară, dar departe de a fi spectaculoasă, ca în alți ani. Creșterile de prețuri, războiul din Ucraina continuă să își pună amprenta pe înmatriculările noi din UE. În România, scăderea „electricelor” este dramatică, iar creșterea varietăților hibride cu adevărat spectaculoasă.
În luna iunie 2024, înmatriculările de autoturisme noi în Uniunea Europeană au crescut cu +4.3% față de iunie 2023, atingându-se un nivel de 1,089,925 unități, arată cifrele furnizate de Asociația Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
În primele șase luni ale anului (ianuarie-iunie 2024), creșterea a fost asemănătoare, de numai +4.5% față de perioada similară din 2023.
Din totalul autoturismelor înmatriculate în UE, 712,637 unități au fost full electrice (+1.3%), și 2,053,365 unități cu propulsie hibridă (+16.64%). Creșterile cele mai mari s-au consemnat în Spania, Italia, Germania și Franța.
Situația în România
România se situează pe poziția 14 în UE, cu un volum de 83.505 autoturisme noi înmatriculate, înregistrând o creștere de +13.4% comparativ cu perioada ianuarie-iunie 2023.
Dintre acestea, 5,773 autoturisme noi înmatriculate au propulsie full electrică (-17.9%) și 29,208 unități au propulsie hibridă (+39.5%). Acest lucru confirmă apetența românilor din ce în ce mai mare pentru hibride și rezerva – și ea din ce în ce mai mare – pentru electrice. Lipsa infrastructurii de încărcare își spune cuvântul.
Situația pe mărci, în Europa
În ceea ce privește constructorii de automobile, cele mai multe autoturisme noi înmatriculate în total Europa sunt reprezentate de grupul VW cu 1,761,533 unități, în creștere cu +3.4%, urmate de grupul STELANTIS cu 1,144.814 unități, în creștere cu +0.1% și de Grupul Renault cu 672,318 unități, în creștere cu +3.8%.
De specificat înmatriculările Dacia, în trend cu cele ale Renault ( DACIA: 305.713 unități, în creștere cu +3.6% față de ian-iun 2023).
Conținut Digi24.