Marți, 20 august, are loc, pentru al 10-lea an consecutiv, conferința de presă organizată cu ocazia întâlnirii Anuale a Asociației Aeroporturilor din România, ce are loc la Mera Resort, în stațiunea Venus.
La Evenimentul dedicat evoluției circulației aeriene din România, organizat anual de AAR, participă, în perioada 19-23 august 2024, toți Directorii Aeroporturilor din România, Ministrul Dezvoltării, Adrian Vestea, reprezentanții Ministerului Transporturilor și Infrastructurii, conducerea ROMTSA și Autoritatea Aeronautică civilă, diverse entități, instituții, companii private și parteneri implicați în industria aviației.
La conferința de presa participă David Ciceo, Președinte Asociația Aeroporturilor din România/ Director General Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj, Adrian Veștea, Ministrul Dezvoltării, Ministerul Transporturilor – prin reprezentat desemnat, Adrian Cojoc – Director General ROMATSA, Bogdan Artagea, Director General Aeroportul Internațional Constanța, Corina Martin, Secretar General Federația Patronatelor din Industria Ospitalității din România /Președinte RESTO Constanța.
Discurs Ministrul Dezvoltării, Adrian Veștea
„Sunt foarte multe proiecte, în jur de 26. Proiectele care țin de extinderea terminarelor sau de reabilitarea zonelor. Toate aceste termene, programele europene sunt până in 2030. Obligația noastră, a beneficiariilor, este finalizarea acestor proiecte, întrucat se pierde finanțarea europeană. Din ce am vazut, pe cele 26 de proiecte sunt 295 de milioane de lei care ar putea fi dați inapoi. Fiecare dintre aeroporturi are responsabilitiatea de a atrage companii aeriene”, a declarat Adrian Veștea.
„La vremea respectiva discutam despre modul în care reușeam să implementăm (…) în calitate de ministru al dezvoltării, am prezentat o serie de demersuri, unele dintre ele sunt finalizate. Am reușit să trecem un memorandum în care să nu aplicăm aceste restricții. (…) în felul acesta nu doream nici pe departe să perturbăm activitatea pe care fiecare aeroport o desfășura la nivelul României. Al doilea aspect ține de faptul ca a existat și din păcate în perioada următoare nu vor mai fi astfel de oportunități(…) aeroporturile care erau funcționale au avut posibilitate de a aplica pentru ghidurile de finanțare pentru extinderea terminalelor, extinderea pistelor… în felul acesta multe proiecte au fost finalizate. (…) S-a ajuns ca 26 dintre proiecte in valoare de peste 200 milioane de lei. (…) toată responsabilitatea în perioada următoare va pica pe urmele autorităților. (…) sper să găsim o modalitate în care să venim în sprijinul aeroporturilor si a consiliilor județene. Un alt aspect pe care l-am discutat si este un aspect care a ținut de ministerul dezvoltării. În decembrie 2023, anul trecut am avut întâlnire, am emis un nou ordin din partea ministerului dezvoltării și am prelungit cu trei ani această schemă. Iar astăzi, autoritățile publice locale pot să asigure finanțarea de la bugetele locale…”, a mai declarat Adrian Veștea.
VIDEO Discurs Ministrul Dezvoltării, Adrian Veștea
VIDEO 2 Discurs Ministrul Dezvoltării, Adrian Veștea
VIDEO 3 Discurs Ministrul Dezvoltării, Adrian Veștea
Discurs David Ciceo, Președinte Asociația Aeroporturilor din România
„Avem foarte multe întârzieri. Pe plan european au întarziat 50% din zboruri și 58 % la aterizare. Avem diferite motive. Sperăm să se atenueze în perioada următoare. Ne pare rău că pasagerii sunt expuși la astfel de întârzieri. Există întârzieri la aterizări ale navelor Boeing. Este important ca pasagerii să ia in calcul că pot exista și Întârzieri”, a declarat David Ciceo
VIDEO Discurs David Ciceo
VIDEO 2 Discurs David Ciceo
VIDEO 3 Discurs David Ciceo
VIDEO 4 Discurs David Ciceo
Discurs Corina Martin
„Suntem în anul al 9 le-a de organizări pe litoral. Mă bucur să reunim din nou foarte mulți directori de aeroport. Desigur foarte multe companii private care vând sau desfășoară…. pe aeroporturile din România. După primele 6 luni ale anului 2024, concluziile sunt… ați văzut ca traficul aerian a depășit cu 10,5% volumul, dar si 5% mai mult față de 2023. Pentru noi în turism mai mulți pasageri , înseamnă mai mult turiști. (…) sigur ca sunt multe de spus aici, noi în agenția de turism resimțim… tarifele mai mari pentru biletele de avion. (…) Conectivitatea între destinațiile din România este în continuare foarte joasă. (…) România nu se promovează ca destinație. (…) Dacă circulația turistică între orașele din România si interesul turiștilor ar fi mai mare, tarifele de bilete între Constanța si celelalte orașe ar scadea. Deocamdată se circulă mai puțin cu avionul între destinațiile românești. (…) Stăm bine în circulația aeriană între alte destinații. (…) o informație în premiere, în numele bordului ANAT solicităm o întâlnire cu principalele companii aeriene (…) întârzierile și anulările de zboruri ne creează probleme. Știți probabil ca un pasager care își cumpără biletul de avion este pe cont propriu. (…) deci vom această întâlnire între principalii directori și companiile aeriene. (…) nu am auzit să fie planuri de investiții pentru un nou terminal (…) deci ne interesează si acest aspect”, a declarat Corina Martin
„Înteleg că avem mai puține aeronave Tarom, înseamnă reconfigurarea traficului aerian din care vom câștiga un procent mai mare de zboruri, o creștere care deja s-a manifestat”, a mai declarat Martin
Video Discurs Corina Martin
Video 2 Discurs Corina Martin
Video Discurs Bogdan Artagea
Discurs Dumitru Vatră, Director Aeroport Iași
Dumitru Vatră, Director Aeroport Iași: „Am avut o creștere explozivă a traficului. Anul acesta avem o estimare de peste 2 milioane de pasageri. Pentru noi este important să asigurăm toate facilitățile. Aeroportul Iași a achiziționat ambulift electric. Un alt aspect pe care as vrea să-l menționez este că ne dorim să mai construim un parc fotovoltaic de 5 mW/h, pentru a reduce și mai mult amprenta de carbon.”