Ministerul Educației propune noi reguli în noul an școlar, reguli ce au menirea de a transforma școala într-un loc sigur. Printre măsuri se numără amplasarea camerelor de detenție în școli, interdicția telefoanelor mobile, codul vestimentar sau evaluarea profesorilor de către elevi. Contactată de către reporterii de la SeaPress, Ecaterina Andronescu, fost ministru al Educației, s-a arătat indignată de implementarea camerelor de detenție, spunând că ea „nu crede că educația se face prin a le arăta că pușcăria este în școală.”
Sistemul educațional din România este într-o continuă schimbare de mai mulți ani (din 1990 și până în 2024 România a avut 32 de miniștrii ai Educației), nu din 2014 atunci când președintele Klaus Iohannis promitea o „Românie educată”, iar în cei 10 ani petrecuți în fruntea statului, România a avut nu mai puțin de 13 miniștrii ai Educației. Acum, ministerul Educației vine cu o serie de reguli pentru a transforma școala într-un loc mai sigur dar și pentru ca elevii să poată să exceleze cât mai mult la învățătură.
Andronescu: Nu cred că educația se face prin a le arăta că pușcăria este în școală
Principalele măsuri pe care ministerul Educației vrea să le implementeze sunt amplasarea camerelor de detenție în școli, codul vestimentar, dar și evaluarea profesorilor de către elevi. Contactată de către reporterii de la SeaPress, fostul ministru al Educației, Ecaterina Andronescu, a transmis un punct de vedere.
Mi se pare că este o greșeală impardonabilă camera de detenție pentru că nu cred că educația se face prin a le arăta că pușcăria este în școală, că este o stare de normalitate. Puteau să găsească alte căi de a elimina derapajele. S-a întâmplat ceva, copilul acela trebuie să vină cu părintele la școală, sau îl inviți pe părinte la școală. Discut cu părintele și cu copilul să știe că în școală sunt niște reguli care trebuie respectate. În viața noastră, a fiecăruia dintre noi, am învățat să fim disciplinați învățând niște reguli, unele foarte simple pe care le stabilea mama acasă, după aceea le stabilea doamna învățătoare, apoi școala. Această asumare, însușire, învățare, că în viață fără disciplină nu poți să faci nimic și trebuie să te disciplinezi, dar nu prin camere de detenție. Nu mi se pare că aceasta este o măsură potrivită.” a precizat fostul ministru.
„Un cod vestimentar este absolut necesar”
Legat de codul vestimentar, fostul ministru are o părere bună, spunând că este nevoie de a identifica elevii în societate pentru ca adulții să le poată oferi sprijin atunci când aceștia au nevoie.
Eu am încercat în 2007 atunci când, speriată de cazurile de violență, eram în parlament, am făcut o inițiativă legislativă, încercam prin sisteme de protecție ale copiilor, că nu cad pe mâna unor dealeri de droguri, că cei care sunt cetățeni și merg cu elevii pe stradă îi pot și ei proteja. În această lege, 35/2007, încercam să avem un regulament de funcționare al școlii, obligațiile Poliției, ale autorităților locale, ale școlii, în așa fel încât să vină din toate părțile protecția spre copii. Și pentru că atunci când sunt pe stradă sunt mai greu de identificat, introdusesem ideea de uniformă. Fiecare școală putea să-și aleagă propria ei uniformă. Nu era o întoarcere la uniformele de dinainte de 1989, când toate erau identice. Și atunci și acum, eu văd uniforma ca un semn distinctiv prin care elevul poate fi cunoscut și pe stradă. Președintele de atunci ne-a întors legea la Parlament, nu a acceptat introducerea uniformei, și atunci am intervenit la reexaminarea legii printr-un semn distinctiv: copiii trebuie să porte o anumită șapcă, pălărie, un ecuson, ce vor ei. Fiecare dintre noi avem această obligație cetățenească de a-i apăra pe cei care nu au puterea de a se apăra singuri. Un cod vestimentar este absolut necesar.” a mai adăugat Ecaterina Andronescu.
„Ce să spună un copil de clasa a II–a?”
În noul an școlar, la rândul lor, elevii vor putea completa o fișă pentru evaluarea profesorilor, multe cadre didactice criticând măsura, spunând că elevii cu note mici se vor răzbuna pe profesori.
La universități, la fiecare curs terminat, studenții sub anonimat își spun părerea despre profesor. Nu trebuie să uităm însă că studenții sunt adulți. În școală aș avea o abordare diferențiată. Dacă elevii din ultimii ani de liceu i-aș vedea implicându-se cumva, dar ce să spună un copil de clasa a II – a? El se uită la învățătoare cu o admirație nebună. Cred că toți ne-am iubit învățătoare aproape cum ne-am iubit părinții. Acolo este greu să faci această distincție, tu copil minor să faci evaluarea profesorilor. De aceea aș face acest lucru diferențiat.”, a încheiat fostul ministru al Educației, Ecaterina Andronescu.