Câteva săptămâni bune înainte de termen, Black Friday-ul a debutat în rândul mai multor retaileri de produse electronice, electrocasnice și nu numai. Astfel se face că încă de luni, 4 noiembrie, tot mai multe magazine au început să publice diverse oferte, cu reduceri masive, românii luând cu asalt site-urile. În acest context, președintele ANPC, Sebastian Hotca, îndeamnă consumatorii să se informeze temeinic pentru a se asigura că beneficiază cu adevărat de oferte în perioada de Black Friday.
În țările occidentale, Black Friday-ul durează o singură zi, fiind organizat în ultima vineri din noiembrie, de aici provenind și numele. În România în schimb, Black Friday-ul ține aproape o lună, zeci de magazine luând cu asalt clienții dornici de cumpărături. În ofertele publicate de către retaileri regăsim reduceri masive la telefoane, tablete, accesorii și componente pentru PC, electrocasnice mici și mari, dar și haine. Reducerile pornesc de la câteva procente, în jur de 5%, și ajung, potrivit ofertelor, până la 80%.
Recomandările ANPC în perioada de Black Friday
Chiar dacă oamenii sunt fascinați de ofertele cu care vin retailerii, președintele ANPC, Sebastian Hotca, îndeamnă consumatorii „să se informeze temeinic pentru a se asigura că beneficiază cu adevărat de aceste oferte, în special în perioada marilor reduceri de prețuri, cum este Black Friday.” De asemenea, președintele ANPC recomandă consumatorilor să:
-Verifice prețurile prin consultarea site-urilor care afișează prețuri comparative pentru același produs, practică ce a dus la îmbunătățirea constantă a modalităților de prezentare a prețurilor și reducerilor de către magazinele electronice.
-Citească cu atenție caracteristicile produsului și să verifice dacă acesta corespunde cu adevărat dorințelor și nevoile consumatorului.
-Întocmească o lista cu produsele pe care dorește să le cumpere și cu preturile actuale ale acestora. Astfel veți fi informat cu privire la reducerile de preturi;
-Verifice stocul existent;
-Verifice prețul afișat și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA);
-Verifice dacă prețul include și costul de livrare.
-În cazul în care comandați online, verificați, înainte de a trimite comanda dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul.
-Dacă aveți nelămuriri, contactați comerciantul prin telefon pentru a cere informații suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vânzare sau a condițiilor de livrare. Modul în care comerciantul răspunde la aceste întrebări vă poate oferi indicii asupra seriozității vânzătorului.