Ministerul Apărării Naţionale reiterează faptul că, în ultima vreme, s-au înmulțit acțiunile de dezinformare și manipulare răspândite în spațiul public românesc, prin care se încearcă discreditarea acțiunilor de întărire a capacității de apărare și de reacție în fața oricăror forme de agresiune luate la nivel național ori împreună cu aliații din NATO.
„Este cât se poate de evident că apărarea și securitatea României nu sunt amenințate de Aliați și parteneri. Suveranitatea națională nu este o frază sau un concept speculativ, ci un complex de principii si acțiuni pe care statul român le exercită în mod suveran, atât prin acțiuni naționale, cât și în cadrul Alianței Nord-Atlantice, cea mai puternică instituție politico-militară cu caracter defensiv din istorie. Niciodată România nu a avut garanții mai puternice pentru suveranitate și securitatea națională, la nivelul asigurat de statutul de membru NATO, de care ne bucurăm de 20 de ani. NATO operează ca un instrument de amplificare si protejare a suveranității fiecăruia dintre membrii săi, nu doar în domeniul apărării și securității, ci în toate dimensiunile.
Pe acest fond, revenim cu precizări suplimentare în legătură cu proiectele legislative inițiate de Ministerul Apărării Naționale, Legea privind controlul utilizării spațiului aerian național, respectiv Legea privind desfășurarea pe timp de pace a misiunilor și operațiilor militare pe teritoriul statului român, a căror transmitere către Parlamentul României a fost aprobată de Guvern în ședința din 12 decembrie.
În plus față de dezinformările detectate în spațiul public și semnalate în postarea realizată în 13 decembrie, atragem atenția asupra unei noi încercări de manipulare răspândită în platformele digitale și de unele publicații on-line, prin care se acreditează ideea falsă că prevederile articolului 7 al proiectului Legii privind controlul utilizării spațiului aerian național, prin care se reglementează modul în care, în scopul apărării colective, spaţiul aerian național este integrat în spaţiul aerian al Organizației Tratatului Atlanticului de Nord, ar însemna un act de trădare a intereselor naționale (!)”, se arată într-un comunicat publicat pe platforma Inforadar.
O astfel de interpretare este falsă!
Gestionarea în comun a spațiului aerian al țărilor NATO reprezintă un exemplu concret prin care Alianța Nord-Atlantică își îndeplinește în mod eficient principala misiune asumată prin Tratatul de la Washington, aceea a apărării colective împotriva oricăror amenințări și provocări. Spațiul aerian al țărilor NATO este gestionat într-o formă integrată, pentru utilizarea cât mai eficientă a capabilităților defensive aflate permanent la datorie. Aceste măsuri nu diminuează în niciun fel suveranitatea țărilor membre asupra propriilor spații aeriene.
„Reamintim că Forțele Aeriene Române au dislocat de două ori aeronave de luptă și personal aeronautic în Baza Aeriană Šiauliai, Lituania – în 2007, cu patru aeronave MiG -21 LanceR și 67 de militari, respectiv în 2023, cu patru F-16 și 100 de militari, pentru executarea unor misiuni de poliție aeriană sub comandă NATO. Misiunea acestor detașamente, dislocate prin rotație de forțe aeriene ale membrilor NATO, este de apărare a spațiului aerian al Țărilor Baltice și nu afectează suveranitatea acestor țări.
În mod similar, în România, aliații din NATO dislocă prin rotație detașamente de forțe aeriene – cu aeronave de luptă și tehnică de apărare aeriană sau de radiolocație, pentru executarea unor misiuni de poliție aeriană extinsă sub comandă NATO, care suplimentează misiunile de poliție aeriană executate de Forțele Aeriene Române, sub comandă națională.
În prezent, în Baza 57 Aeriană „Căpitan Aviator Constantin Cantacuzino”, de la Mihail Kogălniceanu este dislocat un detașament spaniol, format din aproximativ 150 de militari (piloți și personal tehnic) care, în perioada august-decembrie a acționat cu opt aeronave F-18 Hornet, iar din decembrie, pentru încă patru luni, cu 6 aeronave Eurofighter”, mai transmite Inforadar.
În România, dislocarea de detașamente de forțe aeriene aliate a fost decisă în 2014, la Summit-ul din Țara Galilor, în urma acțiunilor agresive ale Federației Ruse în Ucraina – soldate cu anexarea ilegală a Peninsulei Crimeea.
MApN mai precizează că răspândirea unor informații false pe acest subiect nu are legătură cu apărarea intereselor naționale ale României. Încercările de a prezenta măsurile concrete de întărire a capacității de apărare a României și a NATO drept… acte de trădare națională se înscriu în tiparul campaniilor de dezinformare desfășurate în spațiul public din România, inclusiv de actori statali cu o agendă contrară suveranității României și împotriva NATO, prin care se încearcă inducerea unui climat de panică și de slăbire a încrederii în capacitatea instituțiilor din sistemul național de securitate de a-și îndeplini misiunile constituționale.
„Astfel de dezinformări și manipulări, prin care este atacat cel mai puternic instrument de garantare a acestora, constituie încercări de subminare a suveranității și securității naționale.
În cazul în care astfel de dezinformări vor mai apărea, vom continua să le semnalăm”, se precizează la finalul comunicatului.