Centrul European al Consumatorilor din România (ECC Romania) – direcție în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) care instrumentează și soluționează pe cale amiabilă reclamații transfrontaliere – face o serie de recomandări utile, în cazul în care să închiriați o mașină, în Uniunea Europeană, în contextul vacanței prilejuite de sărbătorile de iarnă.
Recomandări necesare înainte de închirierea unui autoturism
• comparați ofertele de închiriere care corespund cel mai bine nevoilor dvs;
• verificați care sunt mijloacele de plată acceptate, pentru rezervarea facută online;
• solicitați informații despre durata minimă a închirierii, termenul în care se poate face rezervarea, zona geografică acoperită;
• solicitați informații despre prețul opțiunilor suplimentare (scaun copil, șofer suplimentar, asigurare suplimentară etc.);
• solicitați informații despre documentele pe care trebuie să le prezentați pentru preluarea autoturismului închiriat;
• solicitați informații despre starea tehnică a autoturismului, precum și despre tipurile de asigurări incluse în tarif;
• verificați regulile de circulație din țara în care circulați cu autoturismul închiriat;
• asigurați-vă că ați primit confirmarea rezervării și termenii și condițiile închirierii.
Recomandări necesare după închirierea autoturismului
• înainte de semnarea contractului de închiriere, verificați starea autovehiculului în prezența reprezentantului companiei de închirieri;
• citiți cu atenție contractul de închiriere și solicitați lămuriri dacă nu înțelegeți clauzele acestuia;
• verificați dacă în contract sunt cuprinse aceleași elemente ca în rezervare;
• verificați dacă elementele suplimentare incluse în tariful închirierii sunt disponibile;
• verificați nivelul combustibilului;
• solicitați reprezentantului companiei de închirieri să facă mențiune în procesul–verbal de predare-primire a autovehiculului despre toate avariile constatate cu ocazia inspectării acestuia și despre nivelul combustibilului atât la livrare, cât și la predarea autovehiculului;
• nu semnați procesul-verbal de predare-primire înainte de a verifica dacă au fost consemnate toate avariile constatate;
• asigurați-vă că procesul-verbal de predare-primire este semnat și de reprezentantul companiei, ca probă;
• în cazul unei pagube aduse autovehiculului respectați întocmai instrucțiunile din contractul de închiriere cu privire la înștiințarea companiei, utilizarea formularelor de constat amiabil, obținerea documentelor necesare efectuării reparațiilor și altele asemenea;
• în cazul unui accident, notați numele și datele de contact ale tuturor persoanelor implicate, respectiv anunțați poliția în caz de neînțelegeri cu privire la responsabilitatea producerii accidentului;
• asigurați-vă că ați parcat autoturismul în spațiile special amenajate;
• fotografiați autovehiculul, ca probă, că acesta v-a fost livrat cu avarii, respectiv returnat de dvs. în aceleași condiții în care v-a fost livrat;
• păstrați documentele fiscale eliberate de stațiile de alimentare de carburant, în cazul în care volumul carburantului din rezervor ar fi contestat;
• păstrați contractul de închiriere, facturile, corespondența și fotografiile efectuate pentru eventualitatea unui litigiu.
ECC Romania face parte din Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) care include 29 de centre din toate cele 27 de state membre ale UE plus Islanda, Norvegia. Centrele oferă informații, consiliere și asistență gratuite și personalizate consumatorilor care au probleme cu tranzacțiile transfrontaliere efectuate într-o altă țară din cadrul Rețelei.