Piaţa media din România a ajuns la o valoare netă estimată de 701 milioane de euro, în 2023, în creştere cu 6,5% faţă de anul anterior, relevă o analiză de specialitate, publicată luni.
Estimările pentru anul curent, realizate de Media Fact Book, arată că piaţa locală de media va continua să crească, până la 762 milioane de euro, cu o majorare semnificativă pentru TV (+10%) şi OOH (+10%), precum şi cu o creştere moderată pentru Digital (+7%) şi Radio (+7%). În schimb, segmentul Print va scădea cu 10%.
Potrivit sursei citate, în 2023, digitalul şi-a continuat creşterea (+8% vs. 2022) şi a atins valoarea de 252 de milioane de euro, echivalentul a 36% din totalul pieţei media.
De asemenea, audienţele TV au înregistrat o scădere mai moderată şi au închis anul anterior cu un minus de 4%, comparativ cu 2022, un declin compensat de performanţele puternice din ultimul trimestru, care au echilibrat un început de an mai slab. Valoarea netă a pieţei TV a rămas constantă la 368 de milioane de euro (52% din totalul pieţei media).
Canalele de ştiri şi-au sporit penetrarea, mai ales în demograficul matur cu status social mediu şi ridicat. Acestea au adus în prim-plan evenimente globale, precum evoluţiile conflictelor din Ucraina şi Orientul Mijlociu, şi pregătirile anticipate ale partidelor politice pentru alegerile din 2024, în timp ce televiziunea a rămas centrul de atracţie cu evenimente sportive majore, emisiuni de talente şi seriale populare. Având un început robust în 2024, piaţa TV este pregătită să depăşească performanţele anului anterior, cu evenimente de talie mondială precum Campionatul European de Fotbal şi Jocurile Olimpice de la Paris, care promit să propulseze audienţele la niveluri record, anticipându-se o creştere de 10% a veniturilor nete, până la 405 milioane de euro.
se menţionează în analiză
În ceea ce priveşte piaţa de OOH, aceasta a continuat să se consolideze, înregistrând o creştere de 12%, cu venituri de 41 de milioane de euro, ce reprezintă 6% din totalul pieţei de media din România. Proiecţiile pentru 2024 sugerează o continuare a tendinţei ascendente. Astfel, este anticipată o creştere de 10%, până la un total estimat de 45,6 milioane de euro.
Totodată, în ultimul an, posturile de radio au atras audienţa cu programe variate de muzică, divertisment şi teme de actualitate, precum sustenabilitatea şi educaţia, ceea ce a determinat un salt de 10% a pieţei de publicitate radio, de la un an la altul, până la o valoare netă totală estimată de 35 de milioane de euro. Pe acest segment, Media Fact Book preconizează o creştere a pieţei cu 7%, la aproximativ 37,5 milioane de euro.
Piaţa de Print a cunoscut, anul trecut, un trendul descendent, de minus 11% faţă de 2022, la cinci milioane de euro, şi a adunat mai puţin de 1% din cota pieţei de media. În 2024, se estimează că tendinţa negativă va continua, cu un minus de 10%, faţă de anul 2023, şi o valoare totală a pieţei de 4,5 milioane de euro.
În 2023, categoria de Retail a continuat să domine piaţa de media, contribuind cu 25% din totalul estimat al pieţei de media, ceea ce i-a consolidat poziţia de lider începută în 2021. Acesta a fost urmat de categoriile Healthcare şi Food & Beverages, care au avut, de asemenea, contribuţii semnificative, reprezentând 17% respectiv 12% din piaţă.
Informaţiile cuprinse în analiza de specialitate au fost extrase din Media Fact Book, ghid editat anual de agenţia Initiative, începând din anul 1997.
Initiative este una dintre cele mai mari reţele independente de media din lume, ce asigură servicii specializate de planificare şi cumpărare de media, de strategie, consultanţă de media şi new media.
Conținut Agerpres