Aproape un milion de persoane sunt declarate cu dizabilităţi, în România, a declarat marţi Monica Solomie, director adjunct la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturile Persoanelor cu Dizabilităţi (ANPDPD), la o conferinţă de specialitate despre turismul accesibil, conform Agerpres.
„Trebuie să recunoaştem că din ce în ce mai multe persoane se declară a fi cu dizabilităţi. La ora aceasta vorbim de aproape un milion de persoane în România. În fiecare lună, noi persoane care dobândesc dizabilităţi intră în acest grup mare, semnificativ, al persoanelor cu dizabilităţi din România. Şi, atunci, automat ne punem problema că tot ceea ce ne înconjoară sau mediul în care de fapt ne desfăşurăm activitatea, ne desfăşurăm viaţa, trebuie să devină incluziv şi pentru ele”, a spus Monica Solomie.
Aceasta a menţionat că nu este vorba „doar de dizabilităţile fizice, ci şi de persoanele, în mod deosebit, care au anumite probleme senzoriale, inclusiv cele care se confruntă cu tot felul de afecţiuni mintale”.
Monica Solomie a arătat că definiţia dizabilităţii din Convenţia ONU referitoare la aceste persoane nu se referă doar la dizabilităţile permanente, pe termen lung, „ci şi la acele probleme care apar pe durată scurtă în viaţa oricăruia”.
Reprezentanta ANPDPD a mai spus că Agenţia Naţională de Plăţi şi Inspecţie Socială este direct implicată în verificarea, inclusiv a spaţiilor hoteliere, a tot ce înseamnă accesibilitate, aşa cum este prevăzută în Legea 448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap.
„Inspectorii sociali, pe care îi găsim în toată ţara, efectuează periodic controale tematice şi controale inopinate, la sesizarea persoanelor cu dizabilităţi, inclusiv în spaţiile hoteliere. Realizează acest control şi din perspectiva mijloacelor de transport, mai puţin SNCFR – CFR, pentru că acolo a existat până la un moment dat o derogare din partea Comisiei Europene, derogare de care România s-a prevalat”, a mai declarat reprezentanta ANPDPD.
Aceasta a precizat că, la solicitarea Agenţiei pe care o reprezintă, inspectorii sociali vor realiza şi controalele pe tot ceea ce înseamnă infrastructură feroviară în privinţa accesibilităţii persoanelor cu dizabilităţi.
„Atunci când vorbim de accesibilizare, vorbim, de fapt, de normalitate. E mult mai simplu să creez spaţii largi chiar acolo unde camera de hotel are totuşi nişte limite. E mult mai simplu să goleşti camera decât să o încarci excesiv cu nişte lucruri. Cu siguranţă, chiar în încăperi relativ mici se poate câştiga spaţiu”, a explicat Monica Solomie.
Workshop-ul „AccessibleEU România – Orizonturi favorabile incluziunii: Turismul accesibil şi Actul european privind accesibilitatea (24-WS-RO-01), care a dezbătut problema turismului accesibil şi implicaţiile Actului european privind accesibilitatea transpus integral în legislaţia română prin Legea nr. 232/2022, a fost organizat la Bucureşti de European Accessibility Resource Centre AccessibleEU cu sprijinul Federaţiei Industriei Hoteliere din România (FIHR).