O navă din Palau, Wind S, a fost reținută în Portul Constanța după ce a avut o întârziere de 19 zile. Nava trebuia să aducă din Portul Hereke, Turcia, în Constanța 6.500 mt țevi spiralate din oțel. Ca urmare a întârzierii, firma care a închiriat nava Wind S trebuie să plătească peste 100 de mii de euro daune. Astfel, magistrații din Constanța au decis reținerea navei până la soluționarea definitivă a dosarului.
Pe 13 ianuarie 2025, pe rolul Tribunalului Constanța, firma Diler Dis Ticaret A.S., a solicitat, în contradictoriu cu pârâta ASFA Ship Management Co Ltd, reținerea în Portul Constanța a navei WIND S, sub pavilion Palau. Firma Diler Dis Ticaret A.S. susține că la data de 16 decembrie 2024, a fost încheiat între societatea ESM DENIZCILIK VE TICARET A.S., în calitate de navlositor, şi ASFA Ship Management Co Ltd, în calitate de armator al navei WIND S. Contractul de navlosire (închirierea navei) având ca obiect transportul cantităţii de 6.500 mt ţevi spiralate din oţel pe ruta Port Hereke, Turcia – Constanţa, România. În urma încărcării mărfurilor pe navă, au fost emise cele două documente care însoțesc transportul mărfurilor pe apă, ambele efectuate în data de 19 decembrie 2024, având pe ASFA Ship Management Co Ltd ca expeditor.
Nava avea interdicție în porturile din Europa
Nava trebuia să finalizeze voiajul şi să ajungă în Portul Constanța la data de 21 decembrie 2024, însă aceasta a ajuns la data de 9 ianuarie 2025, cu o întârziere de aproximativ 19 zile. Întârzierea a fost cauzată de existenţa unui Ordin de interdicţie emis la data de 15 decembrie 2024 de către autorităţile franceze (anterior încheierii contractului de navlosire), prin care navei i se interzicea intrarea în porturile europene. Această împrejurare nu a fost adusă la cunoştinţa navlositorului la data încheierii contractului, armatorul declarând în cuprinsul acestui contract faptul că nu există nici o sancţiune sau interdicţie impusă de către vreun stat asupra navei în cauză.
Ca urmare a acestei întârzieri, cumpărătorului i-au fost cauzate pierderi calculate până la data de 10 ianuarie 2025 la suma de 109.800 de euro, conform notificării transmise de către acesta reclamantei, pierderi pe care acesta le impută reclamantei. De producerea acestui prejudiciu, ca urmare a întârzierii în livrarea mărfurilor partenerului contractual, este pe deplin vinovată pârâta, ASFA Ship Management Co Ltd. Având în vedere că firma ASFA Ship Management Co Ltd este responsabilă pentru întârzierea navei şi producerea prejudiciului, firma Diler Dis Ticaret A.S. a decis luarea măsurilor legale pentru recuperarea acestui debit, respectiv introducerea unei acţiuni în justiţie împotriva firmei în fața instanţelor competente şi luarea tuturor măsurilor asigurătorii ce se impun pentru conservarea drepturilor sale.
Nava rămâne în Portul Constanța până la soluționarea dosarului
Magistrații din cadrul Tribunalului Constanța au decis să admită cererea formulată de firma Diler Dis Ticaret A.S. și să rețină nava WIND S, aflată sub pavilion Palau. Dispune reținerea navei în Portul Constanța până la soluționarea definitivă a dosarului, având ca obiect instituirea sechestrului asigurator asupra aceleiași nave, potrivit rejust.ro.