Centrul European al Consumatorilor din România (ECC România) – direcție în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, care instrumentează și soluționează pe cale amiabilă reclamații transfrontaliere – a recuperat pentru consumatori circa 385.000 euro, în anul 2024, cu 8,7 % mai mult față de anul 2023.
În această perioadă, ECC România a instrumentat aproximativ 6.800 de solicitări primite de la consumatori români și peste 350 de solicitări de la consumatori din alte state membre UE, inclusiv din Norvegia, Islanda și Marea Britanie, transmise prin intermediul Centrelor Europene ale Consumatorilor din statele de reședință ale consumatorilor, însemnând o creștere cu circa 7,5 % față de numărul solicitărilor primite în anul 2023.
Structura reclamațiilor primite a cuprins 5 domenii principale:
• 38% transporturi (transport aerian, rutier, feroviar, naval și închirieri auto)
• 20% îmbrăcăminte și încălțăminte
• 10% diverse produse și servicii (servicii financiare, obiecte de uz personal – ceasuri, bijuterii, produse pentru îngrijire, alte servicii)
• 10% mobilier, echipament pentru gospodărie și întreținere de rutină a gospodăriei (electrocasnice, mobilă)
• 9% recreație și cultură (electronice, bunuri pentru sport, camping, animale de companie, concerte, muzee etc.)
Față de anul 2023, ponderea solicitărilor legate de serviciile de transport aerian (anulări sau întârzieri ale zborurilor) a înregistrat o scădere, acestea menținându-se în continuare în vârful topului domeniilor care generează reclamații ale consumatorilor, în principal din cauza valului de plângeri înregistrate în perioada sezonului estival, prelungit cu cel al toamnei, preferat, mai nou, ca perioadă de vacanță târzie, față de primăvară.
Anul trecut, numărul solicitărilor care vizează achizițiile online, fie că discutăm de îmbrăcăminte și încălțăminte, diverse servicii, mobilă și echipamente de gospodărie, sau cele din zona recreație și cultură, au crescut ușor față de anul precedent, în mod deosebit în ultima parte a anului 2024.
ECC România face parte din Rețeaua Centrelor Europene ale Consumatorilor (ECC-Net) care include 29 de centre din toate cele 27 de state membre ale UE plus Islanda, Norvegia. Centrele oferă informații, consiliere și asistență gratuite și personalizate consumatorilor care au probleme cu tranzacțiile transfrontaliere efectuate într-o altă țară din cadrul Rețelei.