Prin utilizarea acestui site, sunteți de acord cu Politica de Confidențialitate și Termenii de Utilizare.
Accept
Sea PressSea Press
  • Politică
  • Local
  • Ediție
  • Justiție
  • Sănătate
  • Externe
  • Cultural
  • Sport
  • Monden
  • Social
  • Contact
Citești: Constanța, oportunități istorice de dezvoltare: Parteneriat interinstituțional pentru proiecte de anvergură regională
Share
Font ResizerAa
Font ResizerAa
Sea PressSea Press
  • Politică
  • Local
  • Ediție
  • Externe
  • Sport
  • Ultima oră
  • Politică
  • Local
  • Ediție
  • Justiție
  • Externe
  • Cultural
  • Sănătate
  • Sport
  • Social
  • Contact
  • Advertise
© 2024 Seapress Company All Rights Reserved.
Sea Press > Actualitate > Constanța, oportunități istorice de dezvoltare: Parteneriat interinstituțional pentru proiecte de anvergură regională
ActualitateLocal

Constanța, oportunități istorice de dezvoltare: Parteneriat interinstituțional pentru proiecte de anvergură regională

Constanța, oportunități istorice de dezvoltare: Parteneriat interinstituțional pentru proiecte de anvergură regională aefbe0ad 4fce 4d46 b9cb 5a8f3bfdf2bb
Redactia
Redactia Publicat 29 mai 2025 283 Vizualizări
SHARE

Constanța are un potențial economic important, susținut de poziția sa geografică, infrastructura portuară și turism, însă are nevoie de măsuri strategice pentru diversificarea economiei, atragerea de investiții cu valoare adăugată ridicată și îmbunătățirea calității vieții urbane.

Raportul realizat de o echipă inter-disciplinară formată din reprezentanți ai Primăriei și Consiliului Județean, cu aport tehnic din partea Băncii Mondiale evaluează impactul dezvoltării urbane în patru zone strategice din Constanța și zona metropolitană, folosind o metodologie integrată și patru scenarii de evoluție: de la simpla renovare (A), la reutilizare adaptabilă (B), creștere organică (C) și dezvoltare accelerată (D). Cel mai ambițios scenariu – D – ar transforma zona Anghel Saligny într-un hub regional de inovație și producție, atrăgând peste 90.000 de locuri de muncă și capital privat semnificativ, în timp ce scenariile C și B propun dezvoltări sustenabile și echilibrate, cu efecte economice și sociale pozitive.

Scenariul A, fără investiții noi, reprezintă o pierdere de oportunitate pentru oraș. Toate scenariile sunt analizate în conformitate cu standardele Cadrului de Mediu și Social al Băncii Mondiale (ESF).

Premieră pentru Constanța și regiunea de Sud-Est: protocol pentru dezvoltare, semnat la nivel municipal, județean și metropolitan și proiecte estimate la 1 miliard de euro

În acest context, Primăria Municipiului Constanța, Consiliul Județean Constanța, Asociaţia de Dezvoltare Durabilă a Judeţului Constanţa și Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Constanța au semnat un protocol de colaborare interinstituțională pentru pregătirea și implementarea a două proiecte strategice, estimate la 1 miliard de euro.

Această inițiativă, o premieră pentru regiunea de Sud-Est, vizează modernizarea infrastructurii de transport și revitalizarea urbană prin:

-Introducerea și dezvoltarea serviciilor de Tren Metropolitan Constanța – un proiect regional de mobilitate ce va include intervenții asupra infrastructurii feroviare și urbane, facilitând conectivitatea între localitățile din județul Constanța. Dezvoltarea infrastructurii de transport poate consolida poziția strategică a Constanței și stimula apariția unor noi centre economice și logistice, devenind un motor al revitalizării urbane și al atragerii de investiții.

-Reconversia și regenerarea zonei urbane Anghel Saligny – transformarea a 400 de hectare, inclusiv zone industriale vechi precum fosta platforma Oil Terminal, într-un pol de creștere modern, integrat urbanistic și economic, cu funcționalități multiple. Pentru zona Anghel Saligny, au fost analizate în studiul de impact patru scenarii de dezvoltare – de la „just renovation” până la „creștere accelerată”. În cel mai ambițios scenariu, ponderea funcțiunilor se echilibrează strategic: doar 30% rezidențial, cu o creștere semnificativă a spațiilor pentru birouri (25%) și producție (10%), încurajând dezvoltarea unei economii urbane diversificate și competitive.

Potrivit estimărilor din analiza de impact, implementarea acestor proiecte ar putea atrage și mobiliza capital privat semnificativ, amplificând investițiile inițiale prin efecte de multiplicare economică. Prin activarea și valorificarea terenurilor subutilizate, Constanța are potențialul să creeze mii de locuri de muncă și să genereze venituri suplimentare substanțiale pentru bugetul local, contribuind la o dezvoltare durabilă, echitabilă și verde.

„Constanța se dezvoltă. În ultimii patru ani, municipalitatea a angajat investiții fără precedent pentru modernizarea și dezvoltarea orașului, majoritatea cu finanțare europeană. Cele două proiecte majore despre care vorbim acum sunt și despre infrastructură dar, sunt mai ales despre o viață mai bună pentru oameni, despre economie și despre o viziune pe termen lung. Importanța acestor proiecte, prin anvergura și impactul lor, depășește interesul local sau județean. Regenerarea urbană a zonei Anghel Saligny și introducerea serviciului de Tren Metropolitan sunt proiecte de importanță națională și chiar mai mult, dacă ținem cont de actualul context geostrategic. Prin acest parteneriat, demonstrăm că dezvoltarea presupune responsabilitate și eforturi comune – administrația locală, județeană și centrală. Invităm alături mediul de afaceri, universități și societatea civilă să lucrăm împreună pentru un oraș mai modern, mai conectat și mai prosper într-un un județ și o regiune tot mai dezvoltate”

a transmis Vergil Chițac, Primarul Municipiului Constanța..

Într-un context economic provocator, proiectele de regenerare urbană și Tren Metropolitan oferă o șansă unică de repoziționare Constanței. Portul Constanța, poziționarea strategică în rețeaua europeană de transport și dezvoltarea infrastructurii de mobilitate pot transforma orașul într-un hub logistic, economic și de inovație al regiunii.

Protocolul stabileşte un cadru de colaborare între autorităţile locale şi Ministerul Transporturilor, punând bazele unui dialog constant pentru implementarea eficientă a proiectelor.

“Progresul cere o abordare integrată, în care transportul, dezvoltarea urbană și economică să fie conectate. Cele două proiecte pentru care s-a făcut acest protocol au beneficii pentru toate părțile implicate: locuitorii și turiștii vor avea acces la o infrastructură mai bună, tot timpul anului, investitorii vor descoperi un mediu mai propice pentru dezvoltare, iar administrațiile locale și centrale au șansa să contribuie la un model de succes. Integrarea transportului feroviar în dezvoltarea urbană nu este doar o strategie modernă, ci o necesitate, iar acest parteneriat între autoritățile locale, Ministerul Transporturilor și CFR este cheia succesului.”

spune Florin Mitroi, Președintele Consiliului Județean Constanța.

Pentru implementarea celor două proiecte, a fost constituit un Grup de Lucru interinstituțional, format din reprezentanți ai Primăriei Municipiului Constanța, ai Consiliului Județean Constanța, ai Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Constanța și ai Asociației de Dezvoltare Durabilă a Județului Constanța, al cărei rol este de a asigura coordonarea în cadrul echipei de implementare, respectiv coordonarea activităților privind identificarea de surse de finanțare și contractarea acestora, precum și a activităților tehnice cu partenerii instituționali externi.

„Ambele proiecte fac parte din Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Polului Național de Creștere Constanța. Rolul Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Constanța în acest protocol este să asigure monitorizarea și corelarea strategică a pregătirii și implementării intervențiilor. Sunt proiecte complexe, coordonarea este esențială. Concret, avem provocarea de a armoniza pregătirea și realizarea unor investiții implementate de entități diferite (Primărie, CFR, investiții private etc.), finanțate din diverse surse (bugetul local, bugetul de stat, fonduri europene, bănci), pe baza unor bugete multi-anuale. O bună parte din activități și operațiuni se pot finanța din fonduri europene, iar noi vom ajuta la identificarea și accesarea lor.”

a spus Adrian Crăciun, Coordonator, Asociația de Dezvoltare Intercomunitară Zona Metropolitană Constanța.

“Pentru ca aceste proiecte să fie implementate eficient, e nevoie de o coordonare clară, de la sursele de finanțare până la detaliile tehnice. Rolul nostru, la Asociația de Dezvoltare Durabilă a Județului Constanța, este să sprijinim acest proces cu expertiză și cu o perspectivă integrată asupra dezvoltării durabile a regiunii.”

a relatat Stelian Budeș, Președinte, Asociația de Dezvoltare Durabilă a Județului Constanța.

Pentru a asigura cadrul instituțional adecvat pregătirii și implementării proiectelor, membrii parteneriatelor, prin specialiştii din grupul de lucru, vor face paşii necesari realizării unei asocieri inter-jurisdicționale, prin invitarea și implicarea în acest demers a Ministerului Transporturilor și Infrastructurii și a Companiei Naționale de Căi Ferate “CFR.” S.A., conform dispozițiilor legale incidente.
Aceste investiții vin în completarea altor proiecte derulate de Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, Compania Națională de Căi Ferate ”CFR” S.A. și Compania Națională Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța și sunt integrate în strategiile de dezvoltare pe termen lung, precum Strategia de Dezvoltare Durabilă a județului Constanța 2021 – 2027, Strategia Integrată de Dezvoltare Urbană a Polului Național de Creștere – Zona Metropolitană Constanța 2023 – 2030, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă pentru Polul de Creștere Constanța.

1 miliard de euro este bugetul estimat pentru aceste proiecte, conform evaluărilor preliminare. Finanțarea va fi asigurată dintr-un mix de surse, incluzând fonduri europene nerambursabile (PT 2021-2027, Programul Regional Sud-Est 2021-2027, succesoarele acestora), bugetul de stat (inclusiv Programul Anghel Saligny), finanțări rambursabile de la instituții financiare internaționale (Banca Europeană de Investiții, Banca Europeană de Reconstrucție și Dezvoltare, Banca Mondială), precum și parteneriate public-private. Protocolul de colaborare semnat între autoritățile locale și instituțiile centrale joacă un rol important în atragerea și gestionarea acestor finanțări, asigurând o coordonare eficientă și o implementare integrată a investițiilor.

Implementarea celor două proiecte majore – Trenul Metropolitan Constanța și regenerarea urbană a zonei Anghel Saligny – va fi realizată etapizat. Conform calendarului estimativ, prima fază, T1 2025 – T1 2026, este dedicată elaborării documentațiilor de urbanism și studiilor de fundamentare a intervențiilor. Următorul pas, între T1 2026 – T2 2026, constă în aprobarea acestor documentații conform procedurilor și legislației în vigoare. Etapa de elaborare a studiilor de fezabilitate și documentațiilor de avizare a lucrărilor de intervenție se va desfășura între T2 2026 – T2 2027, iar între T2 2027 – T4 2027 vor fi avizate și aprobate soluțiile tehnice rezultate din aceste studii. În T1 2028 – T3 2028, se vor contracta lucrările de modernizare și dezvoltare a infrastructurii, iar perioada T4 2028 – T2 2034 va fi dedicată realizării investițiilor și finalizării lucrărilor.

Platforma CredemInConstanta.ro va furniza date actualizate despre cele două proiecte majore – Trenul Metropolitan Constanța și regenerarea urbană a zonei Anghel Saligny – și va fi sursă de informare pentru cetățeni, parteneri instituționali și investitori. Pe lângă detalii despre proiecte, etape de implementare sau beneficii pentru cetățeni, platforma va avea și o secțiune de Întrebări și răspunsuri.

Articolul precedent Acțiune desfășurată de polițiști pentru menținerea ordinii și liniștii publice în proximitatea școlilor razii 93 Acțiune desfășurată de polițiști pentru menținerea ordinii și liniștii publice în proximitatea școlilor
Articolul următor FOTO VIDEO ANAT și OMD Județul Constanța, conferință cu ocazia Info Turului Riviera Românească 2025 LIVE TEXT 0996346d c22a 419a ab5e 220888056daa FOTO VIDEO ANAT și OMD Județul Constanța, conferință cu ocazia Info Turului Riviera Românească 2025 LIVE TEXT
Lasă un comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele știri

OFICIAL: A fost REȚINUT bărbatul care a condus barca implicată tragicul accident din Golful Musura, soldat cu moartea a patru persoane/ DOCUMENT Image Editor 2025 07 30T173009.334
OFICIAL: A fost REȚINUT bărbatul care a condus barca implicată tragicul accident din Golful Musura, soldat cu moartea a patru persoane/ DOCUMENT
Justiție TOP
BREAKING VIDEO/ ȘAPTE persoane reținute într-un dosar de trafic de persoane / Familia Duduienilor, în centrul anchetei/ Gabriel și Elvis Duduianu, audiați la DIICOT / UPDATE Image Editor 2025 07 30T174357.722
BREAKING VIDEO/ ȘAPTE persoane reținute într-un dosar de trafic de persoane / Familia Duduienilor, în centrul anchetei/ Gabriel și Elvis Duduianu, audiați la DIICOT / UPDATE
Justiție TOP
OFICIAL de la Poliția Română despre perchezițiile de la Constanța: suspectul va fi audiat la Timișoara/ Legături cu jaful de 9,4 milioane de lei de la Poșta Română perchezitii acc 2
OFICIAL de la Poliția Română despre perchezițiile de la Constanța: suspectul va fi audiat la Timișoara/ Legături cu jaful de 9,4 milioane de lei de la Poșta Română
Justiție Local TOP
Atenție! Un tren care urma să plece din Constanța la Mangalia are întârziere de 294 de minute / Ce spune CFR Screenshot 2025 07 30 133336
Atenție! Un tren care urma să plece din Constanța la Mangalia are întârziere de 294 de minute / Ce spune CFR
Local TOP
Restricții de weekend pe bd. Tomis: Autobuzele vor ocoli zona pietonală, circulă pe trasee deviate ct bus ratc lini a5b
Restricții de weekend pe bd. Tomis: Autobuzele vor ocoli zona pietonală, circulă pe trasee deviate
Actualitate Local
DOCUMENT ITP rapid și accesibil la Drumuri Județene Constanța Screenshot 2025 07 30 125751
DOCUMENT ITP rapid și accesibil la Drumuri Județene Constanța
Actualitate Local

RECOMANDATE

FOTO. El este bărbatul care ar fi condus ambarcațiunea răsturnată la vărsarea Dunării în Marea Neagră / Patru persoane au murit UPDATE Image Editor 2025 07 30T173024.064
LocalRecomandatRelevante

FOTO. El este bărbatul care ar fi condus ambarcațiunea răsturnată la vărsarea Dunării în Marea Neagră / Patru persoane au murit UPDATE

28 iulie 2025
FOTO VIDEO Cristian Cealera lansează o nouă carte despre Constanța veche: „Comunitatea britanică din Kustendjie (1857–1882)” 35880434 ac2d 46f4 beb0 6c081a7e95ed
CulturalLocalRecomandatRelevante

FOTO VIDEO Cristian Cealera lansează o nouă carte despre Constanța veche: „Comunitatea britanică din Kustendjie (1857–1882)”

28 iulie 2025
A fost CONDAMNAT studentul care a intenționat să incendieze un profesor la Universitatea Ovidius din Constanța/ Magistrații au decis pedeapsa de peste 5 ani de închisoare MINUTA Screenshot 2025 07 11 105615
JustițieLocalRecomandatRelevante

A fost CONDAMNAT studentul care a intenționat să incendieze un profesor la Universitatea Ovidius din Constanța/ Magistrații au decis pedeapsa de peste 5 ani de închisoare MINUTA

25 iulie 2025
MINUTA OFICIAL: ÎCCJ a decis ca Vasile Deacu și Vlad Virgil să rămână în arestul preventiv/ Magistrații au admis, parțial, contestația DIICOT Constanța în „Fabrica de Moșteniri” IMG 8644 1
JustițieLocalRecomandatRelevante

MINUTA OFICIAL: ÎCCJ a decis ca Vasile Deacu și Vlad Virgil să rămână în arestul preventiv/ Magistrații au admis, parțial, contestația DIICOT Constanța în „Fabrica de Moșteniri”

24 iulie 2025
UPDATE FOTO VIDEO Dosarul DIICOT “Fabrica de Moșteniri” a ajuns la ÎCCJ. Executorul Vasile Deacu și capul rețelei, Vlad Virgil, aduși în fața magistraților alături de ceilalți inculpați IMG 8644
JustițieRecomandatRelevante

UPDATE FOTO VIDEO Dosarul DIICOT “Fabrica de Moșteniri” a ajuns la ÎCCJ. Executorul Vasile Deacu și capul rețelei, Vlad Virgil, aduși în fața magistraților alături de ceilalți inculpați

24 iulie 2025
FOTO VIDEO “BĂ, SĂRACILOR!”: Turiști umiliți și goniți de pe o plajă din Mamaia pentru că nu au inchiriat șezlong Design fara titlu 80
LocalRecomandatRelevante

FOTO VIDEO “BĂ, SĂRACILOR!”: Turiști umiliți și goniți de pe o plajă din Mamaia pentru că nu au inchiriat șezlong

17 iulie 2025
DIICOT: Noi detalii din motivarea instanței. Fără ștampila notarilor, mafia imobiliară nu ar fi existat/ Magistrații: Vlad Virgil nu avea cum să-i manipuleze, cu șapte clase Image Editor 2025 07 16T211151.973
JustițieLocalRecomandatRelevante

DIICOT: Noi detalii din motivarea instanței. Fără ștampila notarilor, mafia imobiliară nu ar fi existat/ Magistrații: Vlad Virgil nu avea cum să-i manipuleze, cu șapte clase

16 iulie 2025
Polițist din Tulcea, condamnat după ce a condus de două ori cu permisul suspendat foto presshub
EdițieLocalRecomandatRelevante

Polițist din Tulcea, condamnat după ce a condus de două ori cu permisul suspendat

16 iulie 2025

Despre noi

SeaPress consideră că informarea corectă, onestă și directă este cea mai bună hrană pentru mintea umană și cel mai bun început pentru dezvoltarea umanității!

Contact

  • Telefon : +40753904350
  • WhatsApp Redacție : +40753904350
  • Email : [email protected]
© Copyright 2024 MEDIA TRUTH SRL. All Rights Reserved.
  • Contact
  • Termeni și condiții
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?