Compania Națională de Căi Ferate „CFR” SA a atribuit contractul de proiectare și execuție a lucrărilor aferente investiției „Modernizarea infrastructurii feroviare din Portul Constanța – Etapa II”. Contractul vizează un pas spre modernizarea și eficientizarea transportului feroviar de marfă din România, important pentru fluxul logistic din regiunea Mării Negre și din Europa Centrală și de Est. Valoarea contractului este estimată la 524.508.117,64 lei, iar firmele câștigătoare sunt Bawi Construction și Swietelsky Construct.
Portul Constanța joacă un rol strategic în rețeaua de transport europeană, fiind un punct de legătură important între rutele maritime internaționale și rețeaua feroviară terestră. Cu toate acestea, infrastructura feroviară actuală a portului nu mai corespunde cerințelor moderne de operare și transport, ceea ce afectează competitivitatea acestuia în raport cu alte porturi europene. În plus, în contextul conflictului din Ucraina, creșterea fluxului de marfă transportată prin Portul Constanța a evidențiat necesitatea urgentă de modernizare a infrastructurii feroviare pentru a putea gestiona un volum mai mare de trafic.
Modernizarea liniilor de cale ferată incluse în acest proiect este esențială pentru rețeaua TEN-T și face parte din Coridorul Rin–Dunăre pe teritoriul României. Portul Constanța este unul dintre cele mai importante puncte de acces la rețeaua feroviară terestră, conectând rutele maritime europene cu hinterlandul României și al țărilor din Europa Centrală și de Est.
Potrivit Master Planului General de Transport al României (MPGT), Portul Constanța este cel mai mare port de la Marea Neagră, cu o cotă de transport feroviar de 41%. În 2013, un număr de 1.446 de nave au utilizat infrastructura portuară, iar dezvoltarea acestui proiect va permite extinderea hinterlandului portului spre Europa Centrală, prin îmbunătățirea infrastructurii feroviare, rutiere și a navigației pe Dunăre.
Obiectivele modernizării
Poiectul urmărește îmbunătățirea conexiunilor feroviare în Portul Constanța și zona adiacentă, contribuind la creșterea eficienței transportului de marfă. Totodată, la nivel european, există planuri pentru realizarea unei conexiuni feroviare între Portul Constanța și Portul Gdansk (Polonia), care ar asigura un coridor direct între Marea Baltică și Marea Neagră, facilitând schimburile comerciale internaționale.
În Etapa II a modernizării sunt incluse lucrări de modernizare la următoarele obiective: Zona de interes din afara portului din care fac parte Linia de legătură între grupa de așteptare Valu lui Traian și Palas și
Stația Palas dar și din Port Constanța Sud din care fac parte Stația Agigea Nord, Stația Agigea Ecluză și Linia 813B (dublarea liniei de acces între Agigea Ecluză și Ferry Boat)
Valoarea contractului este estimată la 524.508.117,64 lei, iar firmele cărora a fost atribuit contractul sunt Bawi Construction și Swietelsky Construct, din București.