Pe 26 mai 2024, polițiștii de frontieră au detectat, în zona localității Vama Veche, o ambarcațiune supraaglomerată, având la bord 42 de persoane de origine asiatică. În urma cercetărilor, s-a stabilit că doi cetățeni turci, Murat Iscen și Ayaz Cihan, încercau să transporte în Europa de Vest 40 de migranți din diverse zone ale Asiei.
Pe 26 mai 2023, în jurul orei 06:30, polițiștii de frontieră constănțeni au observat pe radar o țintă în Zona Economică Exclusivă a României. Deoarece ambarcațiunea nu a răspuns la apelurile polițiștilor de frontieră efectuate prin canalul de comunicare, ținta a fost interceptată. S-a constatat că era o ambarcațiune din lemn, cu o lungime de aproximativ 10-12 metri și o lățime de 3 metri, fără număr de identificare. Pe puntea principală au fost observate 20 de persoane, iar pe puntea superioară alte 4. În interiorul navei, sub puntea principală, se aflau și alte persoane. În jurul orei 15:00, nava a acostat în Dana 0 a Portului Constanța, la bord fiind identificate 42 de persoane, dintre care 29 de bărbați, 5 femei și 8 copii minori, de diferite cetățenii. Ambarcațiunea era un pescador, fără număr de înregistrare, fără denumire sau însemne, cu o lungime de 13 metri și o lățime de 4,8 metri. Din raportul de constatare a rezultat că pe puntea de comandă a navei, dar și pe întreaga ambarcațiune, nu au fost găsite sisteme de navigație (radar, GPS etc.) și nicio stație radio, necesare navigării în siguranță pe mare.

5.000 de euro costa „sejurul” până în Europa de Vest
De asemenea, pe punte și în cabină au fost observate sticle de plastic folosite pentru nevoi fiziologice și ambalaje de alimente. Ambarcațiunea nu avea documente de înregistrare și nici documente care să ateste navigabilitatea și siguranța acesteia. S-a mai constatat că puntea, cabina și puntea de comandă erau confecționate integral din lemn. În cală, pe toată lungimea ambarcațiunii, nivelul apei era de aproximativ 20 de cm, iar panoul de comandă al motorului era desprins și așezat pe punte, atârnând în fire electrice. Acest tip de navă era folosit, în mod normal, pentru un echipaj de 2-3 persoane, în scopuri de pescuit, nu pentru transportul de persoane, iar ambarcațiunea se afla într-o stare avansată de degradare.

Din declarațiile migranților a reieșit că Murat Iscen și Ayaz Cihan au condus nava din Turcia până în locul unde au fost identificați de autoritățile române. Astfel, martora Mahboobeh a declarat anchetatorilor că, împreună cu soțul și copilul de 2 ani și 4 luni, au părăsit țara natală, Afganistan, și au intrat ilegal în Turcia, cu scopul de a ajunge în Europa de Vest. Ea a afirmat că soțul ei s-a ocupat de plata persoanelor care ar fi trebuit să-i conducă în siguranță în această călătorie. Martora a mai declarat că, pe 24 mai 2023, s-a deplasat cu un taxi către o zonă împădurită și apoi s-a urcat pe o barcă mică și veche (ambarcațiunea identificată de autoritățile române), condusă de două persoane. Prețul călătoriei a fost de 5.000 de euro pentru fiecare persoană transportată.

Condamnare
Judecătorii de la Tribunalul Constanța i-au condamnat pe Murat Iscen și Ayaz Cihan la 6 ani și 8 luni de închisoare cu executare, pentru săvârșirea infracțiunilor de trafic de migranți, trecere frauduloasă a frontierei de stat, conducere a unei nave de către o persoană fără brevet sau certificat de capacitate corespunzător, punere în navigație a unei nave fără echipaj minim de siguranță și punere în exploatare sau navigație a unei nave neînregistrate. Sentințele nu sunt definitive, conform rejust.ro.
Orice persoană acuzată este prezumată nevinovată până ce vinovăția va fi stabilită în conformitate cu legea, printr-o sentință definitivă. Oricărei persoane acuzate îi este garantată respectarea dreptului la apărare.”