Luni, 28 octombrie 2024, Cancelaria Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a emis un document destinat tuturor eparhiilor prin care li se aduce la cunoștință o serie de sancțiuni luate împotriva lui Teodosie, arhiepiscopul Tomisului, dar și pentru episcopul Galaction de la Alexandria. Potrivit documentului, arhiepiscopul Teodosie a primit o mulțime de sancțiuni, expuse în 12 pagini A4. Acesta este acuzat de o multitudine de fapte, inclusiv din sfera penalului. Din punct de vedere bisericer, Teodosie a trecut peste cuvântul Patriarhului de nenumărate ori. Conform documentului, Teodosie a hirotonit preoți fără a respecta canoanele Sfântului Sinod, a invitat la Constanța ierarhi din țările internaționale fără a avea binecuvântarea întâistătăroului său, chiar la mănăstirea Văcăreștii Noi, care, de fapt, este succesoare a Arhiepiscopiei Bucureștilor și nu a Tomisului, de asemenea, a săvârșit simonia (corupție), a dat dreptul unor laici să coordoneze doctorate în cadrul Facultății de Teologie din Constanța. Teodosie mai este certat în act și pentru declarațiile sale controversate de la Dialogul Duhovnicesc din cadrul Radio Dobrogea. Lista continuă. Așadar, vi le prezentăm, pe rând, urmate fiind de actul oficial al Patriarhiei Române.
Cazul unui preot din București hirotonit la Constanța fără licență
Patriarhia începe prin a-l trage la răspundere pe Teodosie cu situația preotului Ioan-Valentin Damaschin, pe care ierarhul l-a făcut diacon la Tomis fără a termina studiile de licență aparținând, de asemenea, de București. Reprezentanții Patriarhiei explică faptul că preotul Damaschinv a cerut despărțirea de București DUPĂ ce Teodosie l-a înfiat la Tomis. Toate acestea în luna August 2024.
Un caz special este cel din ziua de 5 august 2024, când la Sectorul administrativ-
bisericesc al Arhiepiscopiei Bucureștilor s-a primit cererea dlui. IOAN-VALENTIN DAMASCHIN, domiciliat în str. Viilor nr. 25 din satul Creţești, comuna Vidra, judeţul Ilfov, de desfiere din Arhiepiscopia Bucureştilor. Din respectiva solicitare și din referatul Sectorului administrativ-bisericesc al Arhiepiscopiei Bucureștilor reies următoarele:
- dl. IOAN-VALENTIN DAMASCHIN are vârsta de,34 de ani și, in calitate de fiu duhovnicesc al Arhiepiscopiei Bucurestilor, a fost student al Facultăţii de Teologie Ortodoxă Justinian Patriarhuľ” a Universităţii din București, fără a finaliza însă studiile de licenţă;
- în ziua de joi, 1 august 2024, dI. I0AN-VALENTIN DAMASCHIN, desi este fiu duhovnicesc al Arhiepiscopiei Bucureștilor, a fost hirotonit diacon în Catedrala eparhială din Čonstanța de către înaltpreasfinţitul Părinte TEODOSIE, rhiepiscopul Tomisului, pentru o unitate de cult din Arhiepiscopia Tomisului;
- în ziua de luni, 5 august 2024, dl. 10AN-VALENTIN DAMASCHIN, hirotonit diacon în Arhiepiscopia Tomisului, a solicitat în calitate de laic (sic!) desfierea din Arhiepiscopia, Bucureștilor, pe motivul relocării sale în Cipru, adică într-o aÎtă Biserică Ortodoxă autocefală.
Constatându-se această tentativă de fraudare a modalității statutare de transfer a
clericilor din Biserica Ortodoxă Română într-o altă Biserică Ortodoxă autocefală, Cancelaria Sfântului Sinod i-a transmis Înaltpreasfinţitului Părinte TEODOSIE, Arhiepiscopul Tomisului, adresa Preasfinţitului Părinte Episcop vicar patriarhal VARLAAM PLOIEȘTEANUL, Secretarul Sfântului Sinod, prin care se solicita ierarhului tomitan explicaţii referitoare la hirotonia dlui. IOAN-VALENTIN DAMASCHIN, fiu uhovnicesc al Arhiepiscopiei Bucurestilor, ca diacon în Arhiepiscopia Tomisului (adresa nr. 9043 din 4 septembrie 2024), se arată în document.
SRI-sti făcut preot la Capela Militară
De asemenea, Teodosie mai este certat și pentru faptul că a hirotonit un angajat al SRI și l-a făcut preot la Capela Militară fără a susține examen.
Totodată, din sesizările primite s-a constatat ă, pe teritoriul Arhiepiscopiei Bucureștilor, există diferite cazuri și situaţii de clerici hirotoniţi în Arhiepiscopia Tomisului sau îin Episcopia Alexandriei și Teleormanului, care slujesc necanonic, nestatutar și neregulamentar. Dintre aceștia, unii au început în ultima perioadă să îndrăznească să solicite înfierea îin Arhiepiscopia Bucureștilor, deşi nu îndeplinesc condiţile statutare şi regulamentare, precum și cele stabilite prin hotărâri sinodale, si anume:
pr. ION DANIEL Şoos, hirotonit îin anul 2019 diacon pe seama Catedralei Sf. Petru și Pavel din Constanţa și apoi preot misionar pe seama Parohiei,, Viile” đin judeţul Constanţa, care de fapt Iucrează la Școala Gimnazială Anton Pann” din orașul Voluntari, judeţul Ilfov. transferat în anul 2016 fără dreptul de a mai reveni fn Arhiepiscopia Bucurestilor;
cazul pr. IONUT DUMITRU, hirotonit diacon si 27 aprilie 2024 şi preot în 2 mai 2024 pe seama Catedralei Sf Petru $i Pavel din Constanța, angajat iaic la Serviciul Român de Informaţi, Garnizoana Bucuresti, care a solicitat nestatutar să slujească in capela militară, fără a sustine însă examenul de promovare în clerul militar;
cazul pr. EMANUEL-Robert BARANGA, hirotonit diacon și preot in anul 2019 pe seama Parohiei Crângu din Episcopia Alexandriei și Teleormanului, angajat laic la Serviciul Român de Informaţi, Garnizoana Bucureşti, care a solicitat nestatutar să slujească în capela militară, fără a sustine însă examenul de promovare în clerul militar;
protos. CALIST (CRISTIAN) IONESCU și fratele său protos. SPIRIDON (STEFAN) Ionescu hirotoniți diaconi și preoţi pe seama Catedralei Sf. Petru și Pavel din Constanţa, apoi hirotesiți protosingheli, locuiesc și işi esfăşoară activitatea in prezent în localitatea lor natală, și anume în orașul Breaza din județul Prahova, scrie în document.
Alte fapte de corupție comise de Teodosie, potrivit Patriarhiei
Într-un paragraf al documentului emis de Patriarhia Română, Teodosie mai este acuzat și de fapte de corupție, respectiv simonia, lucru pe care sperăm ca DNA să îl ia în vizor și să ancheteze. Fiind o faptă serioasă.
O altă situaţie de indisciplină din Episcopia Alexandriei şi Teleormanului, care a afectat grav imaginea întregii Biserici Ortodoxe Române prin mediatizarea ei la nivel naţional, este situaţia preotului NICU CHIRIȚĂ, fost vicar eparhial, care, în ziua de 8 august 2024, a fost reţinut pentru 24 de ore și apoi plasat în arest la domiciliu pentru 30 de zile la solicitarea Serviciului de Investigare a Criminalităţii Economice din Inspectoratul de Poliţie Judeţean Teleorman, întrucât este cercetat îintr-un dosar penal, fiind acuzat de fals în înscrisuri sub semnătură privată și delapidare prin care a provocat un prejudiciu total de peste 4.900.000 de lei, ambele infracțiuni fiind comise în formă continuată, în concluzie, se poate constata că, deși disciplina canonică, statutară și sinodală privitoare la hirotonie este foarte clar stabilită canonic, statutar regulamentar, iar Sfântul Sinod a luat mai multe hotărâri în acest sens, există in continuare situaţii în care Înaltpreasfințitul Părinte TEODOSIE, Arhiepiscopul Tomisului și Preasfinţitul Părinte GALACTION, episcopul Alexandriei şi Teleormanului, nu o respectă, hirotonind în continuare necanonic, nestatutar și neregulamentar teologi din alte eparhii fără acordul Chiriarhului lor sau hirotonind teologi care nu îndeplinesc toate condiţiile legale, statutare și sinodale privitoare la hirotonie. Mulţi dintre aceștia nu rămân în eparhile pentru care au fost hirotoniţi, adică în Arhiepiscopia Tomisului sau în Episcopia Alexandriei şi Teleormanului, își desfășoară activitatea necanonic, nestatutar ți neregulamentar pe teritoriul Arhiepiscopiei Bucureştilor. Din analiza respectivelor cazuri de indisciplină rezultă că există următoarele situaţii concrete: unii teologi sau chiar studenți la, Facultățile de Teologie Ortodoxă doresc să fie hirotoniți cất mai repede și cu orice pret, făcând pentru aceasta apel la practici necanonice și nņestatutare, printre care, cea mai întâlnită este aceea de a merge, intr-o altă eparhie unde, uneori chiar și prin simonie (corupţie), sunt hirotoniţi fără a se respecta statutul de fiu duhovnicesc al celui hírotonit sau/şi fărằ a se ţine cont de condiţile canonice și statutare pe care trebuie sả le îndeplinească cel care urmează a fi hirotonit; unii tineri, care merg la studii la o Facultate de Teologie Ortodoxă dintr-o altă eparhie decât cea de la care au primit binecuvântarea (acordul scris) Chiriarhului pentru a studia, doresc să fie hirotoniți cất mai repede și cu orice ptuiaza.r solicitând și find hirotoniți necanonic și nestatutar in eparhia unde unii teologi sau chiar studenţi la Facultăţile de Teologie Ortodoxă doresc să fie hirotoniți cất mai repede și cu orice pret pentru a putea pleca apoi în afara tări spre a sluji fie în eparhii ortodoxe române, fie în alte Biserici Ortodoxe autocefale. Prin urmare, pentru identificarea unei soluții pastorale pentru această problemă, este necesar ca cele două eparhii să transmită la Cancelaria Sfäntului Sinod lista celor care au fost hirotoniţi în ultimii 57 ani in Arhiepiscopia Tomisului și n piscopia Alexandriei și Teleormanului și care nu au domiciliuÌ în respectivele eparhii, ci pe teritoriul Arhiepiscopiei Bucureștilor, adică în București, în judeţul Ilfov sau în judeţul Prahova. în plus, precizăm și faptul că ambii ierarhi menţionaţi anterior au fost deja sancţionaţi de Sfântul Sinod cu avertisment tocmai pentru nerespectare prevederilor canonice, statutare și regulamentare, precum și a celor stabilite pr hotărâri sinodale, și anume:
Situația rugăciunilor de exorcizare
De asemenea, Sinodul îi mai atrage atenția lui Teodosie legat de rostirea Moliftelor Sfântului Vasile, pe care le repetă zilnic, în ciuda Patriarhului care le-a interzis cu mulți ani în urmă.
O altă situaţie publică de nerespectare a hotărârilor sinodale este aceea în care înaltpreasfințitul Părinte TEODOSIE, Arhiepiscopul Tomisului, în cadrul Sfintei Liturghii, ‘ n special în timpul pregătirii pentru primirea Sfintei împărtășanii sau după, recită pe de rost siujba Molitfelor Sfantului Vasile cel Mare. Astfel, nu doar că se creează o stare de tulburare a slujbei Sfintei Liturghii, care pune în dificultate mai ales pe ierarhii co-slujitori (care de altfel i-au și semnalat ierarhului tomitan că ceea ce face este necanonic), dar se și încalç flagrant practica euharistică panortodoxă, precum și punctul 7 al hotărâ sinodale nr. 630 din 17 februarie 2011, prin care Sfântul Sinod a hotărât că: pentru a se evita excesele străine de duhul credinţei și al bunei-cuviinţe pastorale, precum și practicile dăunătoare unităţii liturgice, săvârșite cu ostentaţie sau din motive pecuniare, ÎPS și PS chiriarhi vor adresa clerului îndrumarea pastorală și uhovnicească de a respecta rânduiala citirii Moliftelor Sfäntului Vasile cel, Mare in zile de post, in cazuri individuale și, după caz, în legătură cu Taina Sfântului Maslu, atunci când bolnavul solicită, această rånduială trebuind să fie însoţită de post și spovedanie, atât din partea clericilor, cât și a credincioșilor. în cadrul îndrumărilor respective se va preciza cu limpezime că citirea Moliftelor Sfântului Vasile cel Mare in noaptea treceri dintre ani este o practică regională (mai ales în sudul ţării) neaprobată de Sfântul Sinod, inexistentă în alte zone ale ţării și mai ales în practica altor Biserici Ortodoxe surori”, se mai arată în document.
Ținem să precizăm faptul că Arhiepiscopul Tomisului a continuat să rostească Molitfele Sfântului Vasile în continuare. Cel puțin până miercuri, 30 octombrie, în cadrul Sfintei Liturghii. Mai mult, potrivit informațiilor noastre, arhiepiscopul nici măcar nu le spune după carte, în ambiția sa de a le spune pe de rost, greșește fraze importante din cadrul rugăciunilor.
În acest context, Patriarhia a interzis ca Teodosie să slujească în alte eparhii sau să invite în curtea sa alți ierarhi.
Aprobă ca înaltpreasfinţitul Părinte Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, să nu mai fie invitat la Sfinte Liturghii organizate în alte eparhii, și nici ierarhii Sfântului Sinod să nụ mai accepte invitaţii în Arhiepiscopia Tomisului, până când Înaltpreasfinţitul Părinte TEODOSIE, Arhiepiscopuľ Tomisului, nu va respecta practica euharistică panortodoxă și hotărârea sinodală nr. 630 din 17 februarie 2011 referitoare la citirea Moliftelor Sfäntului Vasile cel Mare;
Aprobarea unui laic la Facultatea de Teologie din Constanța
Teodosie mai este acuzat și de faptul că a dat acordul unui laic să coordoneze doctorate în cadrul Facultății de Teologie din Constanța. De asemenea, conferențiari și profesori universitari în cadrul Teologiei Ortodoxe, au voie DOAR CLERICI, Teodosie dând acceptul unui om simplu, fără haină preoțească.
Oaltă situaţie publică în care Arhiepiscopul Tomisului nu respectă hotărârile sinodale este aceea a acordării binecuvântării pentru candidați la posturile didactice din Facultatea de Teologie Ortodoxă din Constanța, care nu îndeplinesc condițiile stabilite sinodale. Astfel, in Procedura de acordare $i de retragere a avizului scris (binecuvântării) al Chiriarhului pentru desfășurarea de activităţi în învăţământul religios și teologic, aprobată prin hotărârea sinodală nr. 13.879 din 16-17 decembrie 2014, s-a hotărât că: pentru posturile de conferenţiar universitar şi profesor universitar la specializarea Teologie Pastorală, precum ‘și pentru funcţiile de conducere și reprezentare, care presupun un impact special privind nu numai imaginea Facultății, ci și a Bisericii – în egală măsură -, sunt admiși doar candidaţi clerici, care să facă dovada řliaţiei uhovnicești și ascultării faţă de Chiriarh, în vederea prevenirii pericolului laicizării ïnstituţiilor de învăţământ teologic.De Ìa acest criteriu, doar Sinodul mitropolitan, la propunerea Chiriarhului, poate da dispensă, în situații extraordinare, bine justificate prin memorii individuale detaliate, care vor ilustra prestigiul științific excepţional, în paralel cu motivaţia reală a imposibilităţii temporare/perpetue a hirotoniei” (art. 21 alin. 2). Deși hotărârea sinodală nr. 13.879/2014 este foarte clară, în anul 2019, respecte și i-a acordat dlui. lector univ. dr. CRISTIAN VASILE PETCU, mirean Înaltpreasfințitul Părinte TEODOSIE, Arhiepiscopul Tomisului, a decis să nu o nehirotonit, binecuvântarea pentru a candida pe un post de conferenţiar universitar la disciplina Drept bisericesc, post didactic pe care îl ocupă și în prezent în cadrul Departamentului de Teologie Practică al Facultăţii de Teologie Ortodoxă din Constanţa. De asemenea, dl. CRISTIAN VASILE PEtcU a primit în anul 2023 si binecuvântarea ierarhului tomitan pentru a participa la examenul de abilitare în domeniul Teologie, specializarea Drept bisericesc, fiind în prezent abilitat să coordoneze teze de doctorat la această disciplină, se mai arată în document.
Candidat la Europarlamentare de la Facultatea de Teologie
De asemenea, deși Teodosie a lăsat dreptul unui conferențiar universitar fără a fi cleric, respectivul, Cristian Vasile Petcu, a candidat la alegerile Europarlamentare din 2024. O hotărâre sinodală din 2008 a interzist acest lucru.
În plus, deși mai multe hotărâri sinodale interzic clericilor, precum și conferenţiarilor universitari și profesorilor universitari din Facultăţile de Teologie (care trebuie să fie clerici) să candideze a alegerile europarlamentare din partea partidelor politice (cf. hotărârilor sinodale nr. 1676 din 6 martie 2008, nr. 1844 din 25 februarie 2016, nr. 6970 din 21 iulie 2020 şi nr. 1731 din 29 februarie 2024), dl. CRISTIAN VASILE PETCU, conferenţiar universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Constanţa, a candidat la alegerile europarlamentare din 9 iunie 2024 din partea Partidului România Mare, fiindînscris în lista de candidaţi ai acestui partid, la pozitia nr. 4, listă care a fost validată de Biroul Electoral Central și care a figurat pe buletinele de vot pentru alegerile europarlamentare din anul 2024, se mai regăsește în document.
Mănăstirea Văcăreștii Noi din localitatea Lumina ar aparține Bucureștiului / Ierarhi invitați fără binecuvântare
Se pare că Patriarhia mai atrage atenția și legat de situația mănăstirii Văcăreștii Noi din localitatea Lumina, județul Constanța. Patriarhul, prin reprezentanții său, susține că acea mănăstirea succedă Bucureștiului, Teodosie ignorând acest lucru. De asemenea, la aceeași mănăstire Teodosie a invitat ierarhi din țări internaționale fără binecuvântarea șefului său.
0 altă situaţie în care Arhiepiscopia Tomisului nu respectă prevederile statutare este aceea privitoare la pretenţia nestatutară că Mănăstirea Văcăreștii Noi din localitatea Lumina, judeţul Constanţa, inițiată în anul 2020 fără consultarea Arhiepiscopiei Bucureștilor și sfinţită în 22 septembrie 2024, ar fi succesoarea de drept a Mănăstirii Văcărești din București, care a fost demolată de autoritățile comuniste în anul 1986. Pentru aceasta, Arhiepiscopia Tomisului a organizat in ziua de 7_septembrie 2024 un simpozion national intitulat ”Mănăstirea Văcăreşti: aşezământ cultural de sinteză, între drama trecutului şi renașterea de astăzi”, care, îin viziunea organizatorilor, ,marchează 300 de ani de la sfințirea bisericii Mănăstirii Văcărești (24 septembrie 1724) și işi propune articularea unei radiografii actuale a istoriei importanței edificiului a religios în conștiința românească, sub nota recuperării acelui dens și unic patrimoniu spiritual și cultural pe care l-a reprezentat Mai clar, îin cuvântul său la acest simpozion, protos. IUSTIN DĂNILĂ, stareţul Mănăstirii Văcăreștii Noi, a precizat că ,,Mẵnăstirea Văcăreşti, în ciuda distrugerii ei de către regimul comunist, a stat constant ca mărturie peste veacuri a acestei sinteze românești, o sinteză care unifică conștiința de neam, spiritualitatea creștină, arta religioasă și energia renașterii. Astăzi, la trei secole de la sfințirea bisericii Mănăstirii Văcărești, ‘memoria edificiului bucureștean se articulează concret în construcţia avansată a Mănăstiri Văcăreștii Noi, în același tipar arhitectural genuin”. În acest sens, precizăm că, ,în cazul desființării unei unități de cult sau a unei biserici fundaţionale, proprietatea asupra întregului ei patrimoniu stransmite unităţii de cult superioare ierarhic ce va dispune de acesta cu titlu de proprietar al respectivului patrimoniu bisericesc” (art. 175 din Statut). Prin urmare, este evident că statutar succesoarea de drept a Mănăstiri Văcărești din București este Arhiepiscopia Bucureştilor. Totodată, la sfinţirea Mănăstirii Văcăreşti Noi din ziua de 22 septembrie 2024 Înaltpreasfinţitul Părinte TEODOSIE, Arhiepiscopul Tomisului, a invitat 5 (cinci) ierarhi străini din alte Biserici Ortodoxe autocefale, și anume: Înaltpreasfinţitul Părinte GHEORGHE, Mitropolitul de Guinea, din Patriarhia Alexandriei, Înaltpreasfinţitul Părinte IACOVos, Mitropolitul de Mytilene, din Biserica Ortodoxă a Greciei, și Înaltpreasfințitul Părinte IACOV, Mitropolitul de Durostorum, din Patriarhia Bulgariei, Preasfințitul Părinte DIMITRIOS, Episcop de Safita, din Patriarhia Antiohiei, Preasfințitul Părinte MACARIE de Glavinitsa, Episcopul vicar al Mitropoliei de Ruse, din Patriarhia Bulgariei, fără a solicita însă binecuvântarea Patriarhului României așa cum este prevăzut sinodal. Reamintim că, în ședinţa sa de lucru din 19 mai 2011, Sfântul Sinod achotărât că, ,în cazul invitării unor ierarhi străini ortodocși sau din alte Biserici, precum și a reprezentanților unor organisme intercreștine și interreligioase internaţionale, Chiriarhul organizator, îin consultare cu mitropolitul locului, va solicita în scris binecuvântarea Patriarhului României, informând despre eveniment și despre numele și programul oaspetelui din străinătate. Numai după aceea Chiriarhul organizator va putea adresa invitația respectivă, precizând îin mod expres că are binecuvântarea Patriarhului României” (punctul 4 al hotărârii sinodale nr. 3200/2011), potrivit documnetului oficial.
Teodosie, certat pentru părerile de la Dialogul Duhovnicesc
IPS Teodosie a mai fost certat de către Sinod pentru faptul că și-a expus părerea în numele bisericii, fără să se sfătuiască cu nimeni. Toate acestea, la Dialogul Duhovnicesc din cadrul Radio Dobrogea pe care îl susține săptămânal.
O altă situaţie publică de nerespectare a hotărârilor sinodale este acees în care Înaltpreasfințitul Părinte TEODOSIE, Arhiepiscopul Tomisului, oferă răspunsuri la tot felul de întrebări formulate spontan de ascultători în cadrul emisiunii săptămânale ,Cuvântul Ierarhului. Dialog duhovnicesc cu IPS TEODOSIE, Arhiepiscopul Tomisului” de la Radio Dobrogea, care sunt apoi preluate de media naţională și care creează un număr mare de reacţif i solicitări de clarificări din partea credincioșilor formulate de obicei către Patriarhia Română. De multe ori, ierarhul tomitan oferă răspunsuri pentru probleme care ţin fie de viaţa privată a oamenilor și care pot fi discutate de credincioși cu duhovnicul lor pentru a primi sfaturi personalizate, fie de chestiuni de interes naţional. în acest sens, in ședinţa de lucru din 4 ulie 2023,
Sfântul Sinod a hotărât următoarele:
– reamintește faptul că, în funcţie de competenţele proprii în materia exprimării punctului de vedere al Bisericii, sunt mài multe paliere de responsabilitate în Biserica Ortodoxă Română, și anume:
a. la nivelul eparhiei, reacţia Biroului de comunicaţii și relaţii cu publicul, prm purtătorul dđe cuvânt al eparhiei, trebuie sả fie cất mai adecvată urgenței impuse de un subiect de interes local sau regional, motiv pentru care purtătorul de cuvânt are îndatorirea de a se consulta în prealabil vicarul eparhial sau/și cu cu consilierul eparhial de resort;
d. la nivel mitropolitan, pot fi exprimate puncte de vedere de către purtătorul de cuvânt` al mitropoliei doar pe baza hotărârilor Sinodului mitropolitan;
e. la nivelul Patriarhiei Române, reacţia Centrului de presă Basilica, prin purtătorul de cuvânt al Patriarhiei Române, trebuie să fie cât mai adecvată urgenței impuse de un subiect de interes naţional, motiv pentru care purtătorul de cuvânt are îndatorirea de a se consulta în prealabil cu Consiliul director al Centrului de presă Basilica sau, în cazuri de extremă urgenţă, cel puţin cu Episcopul vicar patriarhal delegat;
d. Patriarhul României, atunci când reacţiile la un comunicat de presă sunt receptate negativ în societate și/sau produc reacții dăunătoare Bisericii, poate formula precizări menite a aduce pacea socială și a reaminti hotărârile Sfântului Sinod sau poziţia Bisericii Ortodoxe în respectiva problemă;
e. Sfântul Sinod se pronuntă doar când tematica nu a mai fost analizată și soluționată până atunci de către Biserică sau când se impun nuanţări ori explícitări completive faţă de hotărâri sinodale anterioare” (punctul 1 al hotărârii sinodale nr. 6106/2023); ,reamintește faptul că ierarhii, clericii și mirenii au îndatorirea de a respecta cu fidelitate prevederile canonice, statutare și regulamentare și hotărârile sinodale referitoare la responsabilitatea disciplina comunicării in Biserica Ortodoxă Română, si cả, in caz contrar, vor sanctionaţi pentru neascultare și indisciplină conform Sfintelor Canoane și prevederilor statutare şi regulamentare” (punctul 5 al hotărârii sinodale nr. 6106/2023): solicită ierarhilor, clericilor, monahilor și credincioșilor mireni să dea dovadă de mai multă responsabilitate fn comunicarea publică si le reaminteşte faptul că, in måsura în care gestionează mijloace proprii de comunicare irtuală (facebook, youtube, instagram, grupuri d whatsapp sau de telegram etc.), ei au următoarele îndatoriri:
a. trebuie să se exprime întotdeauna cu eleganţa, responsabilitatea $ sobrietatea specific creștine, fără atacuri la persoană, echilibrat $i constructiv;
b. când formulează puncte de vedere proprii, acest lucru trebuie să rezulte explicit și clar în sensul marcării respectivei postări ca opinie Keriandee $i folosirii unui stil adecvat (ex. ,părerea mea este, iar dacă exprimă o poziție deja formuată de către Biserică pe o anumită chestiune, trebuie să citeze cu acurateţe, textul aprobat” (punctul 6 al hotărârii sinodale nr. 6106/2023). se mai arată în actul oficial.
Concluzia
În final, menţionăm și situaţia unor clerici, care după ce s-au retras din slujirea clericală și se comportă în continuare ca fiind clerici, susţinând că ei de fapt s-ar fi retras doar din funcţiile lor administrative. Un astfel de caz este cel al fostului preot EMILIAN PRODAN din Episcopia Alexandriei și Teleormanului, care, după ce a obținut aprobarea ca să se retragă din slujirea clericală, a aderat la o comunitate pseudo-ortodoxă numită ,,Biserica Ortodoxă a Muntenegrului”, susţinând că el este în continuare preot și că, de fapt, el a solicitat doar să se retragă din funcția administrativă de paroh.
În acest sens, precizăm că, în Statutul pentru organizarea și funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române, este stabilit astfel: „cererile de retragere pentru totdeauna din activitatea clericală preoţilor și diaconilor se aprobă de către Chiriarh prin Decizie chiriarhală, în care se precizează că solicitantul a redevenit laic” (art. 134 alin. 4). Această reglementare indică faptul că este vorba despre , caterisire la cerere în procedură simplificată” a clericului care a constatat că are impedimente pentru slujirea preoțească sau a săvârșit abateri sancționabile prin caterisire. Faptul că in respectivul text expresia de retragere pentru totdeauna din activitatea clericală” nu este explicitată în sensul de caterisire, creează posibilitatea ca unii clerici să pretindă eronat că ei de fapt s-ar fi retras doar din funcțiile lor administrative și nu din slujirea clericală. Prin urmare, rezultă ca necesar completarea acestui alineat 4 al art. 134 din Statut astfel: „cererile de retragere pentru totdeauna din activitatea clericală a preoţilor si diaconilor. Se aprobă de către Chiriarh prin Decizie chiriarhală, în care se precizeaza că solicitantul a redevenit laic, adică are aceleași efecte eclesiale ca și caterisirea în urma discuţiilor în plen, la propunerea Comisiei pastorale, monahale și sociale, Sfântul Sinod a hotărât: ia act cu mâhnire de faptul că, deși disciplina canonică, statutară și sinodală privitoare la hirotonie este foarte clar stabilită canonic, statutar și reguļamentar, iar Sfântul Sinod a luat mai multe hotărâri în acest sens, Înaltpreasfinţitul Părinte TEODOSIE, Arhiepiscopul Tomisului și Preasfinţitul Pắrinte GALACTION, Episcopul Alexandrieì și Teleormanului, nu o respectă, hirotonind în continuare necanonic, neștatutar și neregulamentar, tęologi din alte eparhii fără acordul Chiriarhuluì lor sau hirotonind teologi care nu, îndeplinesc toate condiţiile legale, statutare şi sinodale privitoare la hirotonie, și că mulți dintre aceștia nu rămân în eparhiile pentru care au fost hirotoniţi, adică în Arhiepiscopia Tomisului sau in Fpiscopia, Alexandriei și Teleormanului, ci îşi desfășoară activitatea necanonic, nestatutar neregulamentar pe teritoriul Arhiepiscopiei Bucureştilor;
2. aprobă ca, deoarece hirotonia ca diacon în Arhiepiscopia Tomisului teologului IOAN-VALENTIN DAMASCHIN, duhovnicesc aÌ Arhiepiscopiei Bucureștilor, s-a făcut necanonic, nestatutar și neregulamentar de către Înaltpreasfințitul Părinte TEODOSIË, Arhiepiscopul Tomisului, şi, potrivit punctului 2 din hotărârea sinodală nr. 5698 din 21 iulie 2021, respectiva hirotonie este nulă, clericul IOAN-VALENTIN DAMASCHIN ắ fi trimis n judecata Consistoriului eparhial al Arhiepiscopiei Bucureștilor cu propunere de destituire din slujirea clericală sau de caterisire, iar Înaltpreasfințitul Părinte TEODOSIE, Arhiepiscopul, Tomisului, să nu mai săvârșească vreo lucrare liturgică (Sfinte `Taine și ierurgii) pe teritoriul Arhiepiscopiei Bucureștilor până când nu va arăta pocăinţă și îndreptare prin ` respectarea prevederilor canonice, statutare, regulamentare și a hotăràrilor sinodale. solicită Înaltpreasfințitului Părinte TEODOSIE, arhiepiscopul Tomisului, și Preasfinţitului Părinte GALACTION, Episcopul Alexandrieiși Teleormanului, să transmită la Cancelaria Sfäntulut Sinod, până in ziua de vineri, 15 noiembrie 2024, lista celor care au fost hirotoniţi în ultimii 5 (cinci) ani în Arhiepiscopia Tomisului şi in EpiscopiaAlexanďriei și Teleormanului și care nu au domiciliul în respectivele eparhii, ci pe’teritoriul Arhiepiscopiei Bucureștilor, adică în Bucureşti, în judeţul flfov sau în judeţul Prahova; aprobă ca înaltpreasfinţitul Părinte TEODoSIE, Arhiepiscopul Tomisului, să nu mai fie invitat la Sfinte Liturghii organizate fn alte eparhii, și nici ierarhii Sfântului Sinod să nụ mai accepte invitaţii în Ârhiepiscopia Tomisului, p ână când naltpreasfinţitul Părinte TEODOSIE, Arhiepiscopuľ Tomisului, nu a respecta _ practica euharistic panortodoxă și hotărârea sinodală nr, `630 din 17 februarie 2011 referitoare la citirea Moliftelor Sfäntului Vasile cel Marsolicită Înaltpreasfinţitului Părinte TEODOSIE, Arhiepiscopul Tomisului, explicaţii referitoare la nerespectarea hotărarii sinodale` nr. 13.879 din 16-17 decembrie_2014 prin faptul că a acordat dlui, lector unív. dr. CRISTIAN VASILE PErCU, mirean nehirotonit, binecuvântarea pentru a candida pe un post de conferenţiar universitar la disciplina Drept bisericesc, post didactic pe care ilocupă și in prezent, precum și referitoare Ía nerespectarea hotărârilor sinodale nr. 1676 din 6 martie 2008, nr. 1844 din 25 februarie 2016, nr. 6970 din 21 iulie 2020 și nr.1731 din 29 februarie 2024 prin faptul că dI. CRISTIAN VASILE PETCU, cadru didactic la Facultatea de Teologie Ortodoxắ din Constanţa,, candidat la alegerile europarlamentare din partea Partidului România Mare, fiind înscris în lista de candidaţi ai acestui partid, la poziţia nr. 4, listă çare a fost validată de Biroul Electoral Central şi care a figurat pe buletinele de vot pentru alegerile europarlamentare din 9 iunie 2024; solicită Înaltpreasfințitului Părinte TroDOSIE, Arhiepiscopul Tomisului,explicații referitoare la pretenția nestatutară exprimată de reprezentanţii Arhiepiscopiei Tomisului că Mănăstirea Văcăreştii Nọi din localitatėa Lumína, jūdeţul Constanţa, inițiată in anul 2020 fără consultarea Arhiepiscopiei Bucurestilor și sfințită în 22 septembrie 2024, ar fi, contrar. art. 175 din Statutul pentru organizarea și funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române, succesoarea” de drept a Mănăstirii Văcărești din București, care a fost demolată de autorităţile comuniste în anul 1986; solicită Înaltpreasfinţitului Părinte TEODOSIE, Arhiepiscopul Tomisului, explicaţii referitoare la faptul că, la sfinţirea Mănăstiri Văcăreștii Noi din ziua de 22 septembrie 2024, a invitat 5 (cinci) ierarhi străini din alte Biserici Ortodoxe autocefale, anume: Înaltpreasfinţitul Părinte GHEORGHE, itropolitul de Guinea, din Patriarhia Alexandriei, Înaltpreasfințitul Parinte IẠCOVOS, Mitropolitul de Mytilene, din Biserica Ortodoxă a Greciei, și Înaltpreasfințituľ Părinte IACOV, Mitropolitul de Durostorum, din Patriarhia Bulgariei, Preasfinţitul Părinte DIMITRIOS, Episcop de Safita, din Patriarhia Ăntiohiei, Preasfinţitul Părinte MACARIE de Glavinitsa, Episcopul vicar al Mitropoliei de Ruse, din Patriarhia Bulgariei, fără a solicita însă binecuvântarea Patriarhului României, aşa cum este prevăzut prin punctul 4 al hotărârii sinodale nr. 3200/2011; solicită Înaltpreasfinţitului Părinte TEODOSIE, Arhiepiscopul Tomisului, explicatii referitoare la faptul că, prin răspunsurile oferite la intrebàri formulate spontan de ascultători în cadrul emisiunii săptămânale ”Cuvântul Ierarhului. Dialog duhovnicesc cu IPS „Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului” de la Radio Dobrogea, creează un număr mare” de confuzii urmate de solicitări de clarificare din partea credincioșilor adresate Patriarhiei Române;
9. aprobă completarea, alineatului 4 al art. 134 din Statutul pentru organizarea și funcţionarea Bisericii Ortodoxe Române astfel: „,cererile de retragere pentru totdeauna din activitatea clericală a preoților și diaconilor se aprobă de către Chiriarh prin Decizie chiriarhală, în care se precizează că solicitantul a redevenit laic, adică are aceleași efecte eclesiale ca și caterisirea”;
10. recomandă ierarhilor să manifeste atenție deosebită în ceea ce privește respectarea disciplinei canonice, statutare și regulamentare, precum și a hotărârilor sinodale privitoare la hirotonie in eparhile pe care le påstoresc. dl. IOAN-VALENTIN DAMASCHIN are vârsta de,34 de ani și, in calitate de fiu duhovnicesc al Arhiepiscopiei Bucurestilor, a fost student al Facultăţii de Teologie Ortodoxă Justinian Patriarhuľ” a Universităţii din București, fără a finaliza însă studiile de licenţă; în ziua de joi, 1 august 2024, dI. I0AN-VALENTIN DAMASCHIN, desi este fu duhovnicesc al Arhiepiscopiei Bucureștilor, a fost hirotonit diacon in Catedrala eparhială din Čonstanța de către înaltpreasfinţitul Părinte TEODOSIE, rhiepiscopul Tomisului, pentru o unitate de cult din Arhiepiscopia Tomisului; – în ziua de luni, 5 august 2024, dl. 10AN-VALENTIN DAMASCHIN, hirotonit diacon în Arhiepiscopia Tomisului, a solicitat în calitate de laic (sic!) desfierea din Arhiepiscopia, Bucureștilor, pe motivul relocării sale în Cipru, adică într-o aÎtă Biserică Ortodoxă autocefală, încheie reprezentanții Patriarhiei Române.
Articol în curs de actualizare
Articol în curs de actualizare