În mai puțin de 3 săptămâni, elevii din clasele a XII-a vor intra în focurile Bacalaureatului, anul acesta probele orale și competențele digitale urmează să fie susținute în perioada 27 ianuarie – 7 februarie. Reporterii de la SeaPress au luat legătura cu Ecaterina Andronescu, fost ministru al Educației, discutând despre schimbarea desfășurării Bacalaureatului, despre promovarea a doi ani de studiu într-unul singur și despre noul ministru al Educației, Daniel David.
Bacalaureatul, sau examenul maturității, a suferit schimbări în acest an școlar, probele orale și competențele digitale urmând să fie susținute începând cu 27 ianuarie, ultima probă fiind programată pe 7 februarie. Contactată de către reporterii de la SeaPress, Ecaterina Andronescu, fost ministru al Educație, a spus că este o măsură bună această schimbare, problemele fiind pentru cei care nu susțin probele, aceștia continuând să vină la cursuri:
Dacă este bine pregătit poate fi o soluție să nu se aglomereze vara cu prea multe examene. Partea aceasta de Bacalaureat reprezintă doar trecerea peste acele discipline care se promovează cu „admis” sau „respins” și care vizează competențele. Ei au primit note care înseamnă evaluări, în toți anii de liceu. Teoretic nu ar putea să fie un lucru rău pentru elevi. Ceea ce mă îngrijorează pe mine este modul în care am văzut că este pregătită desfășurarea acestor probe. Ele nu sunt prevăzute într-o vacanță inter-module. Ele se desfășoară în același timp cu activitatea școlară. Aici este problema. Să nu fie perturbată activitatea celor care sunt în mod normal în desfășurarea modulului și să nu fie desfășurată evaluarea fără o chestiune foarte clară.”, a transmis fostul Ministru.
Parcurgerea a doi ani de studii într-un an școlar poate duce la scăderea mediei generale a elevului
Ordinul ministrului Educației pentru aprobarea metodologiei privind promovarea a doi ani de studii într-un an școlar în învățământul preuniversitar a fost publicat miercuri, 8 ianuarie, în Monitorul Oficial. Întrebată de această schimbare, Ecaterina Andronescu s-a arătat rezervată, declarând:
Am avut asemenea situații și din poziția mea de decan și de rector, în învățământul superior. Eu i-am urmărit pe cei care au insistat să obțină aceste aprobări. Cei care au primit aprobări erau studenții care aveau în general medii mai mari de 9, chiar peste 9,50. Parcurgerea a doi ani într-un an le-a scăzut media sub nota 7. Cred că parcurgerea a doi ani într-unul reprezintă o abatere de la calitatea procesului de învățământ. Nu aș încuraja foarte mult părinții sau adolescenții să ceară asemenea aprobări. Dacă vorbim de învățământul superior, depinde ce urmăresc cu această parcurgere. Este fără îndoială și aici un rabat la calitatea rezultatelor profesionale. Întotdeauna se încearcă adoptarea programei și a curricumului la posibilitățile pe care le are fiecare vârstă. Nu poți să-l pui sub o presiune extraordinară pe un copil din ciclul primar, la fel ca pe unul din ciclul gimnazial, liceu și chiar și din universitate.”, a mai adăugat Ecaterina Andronescu.
Andronescu: „Generația școlită acum este o generație pe care nu o putem desprinde de tehnologie”
Din 1990 și până în 2025 România a avut 33 de miniștrii ai Educației, noul ministru fiind Daniel David, rectorul Universității „Babeș Bolyai”, din Cluj Napoca. Ecaterina Andronescu a transmis faptul că nu se așteaptă să fie probleme legate de învățământul superior atâta timp cât Daniel David se află în fruntea ministerului Educație, problemele din sistem fiind în cadrul învățământului preuniversitar:
Daniel David vine din poziția de rector al Universității Babeș Bolyai din Cluj Napoca. Nu cred că vor fi probleme legate de învățământul superior care este protejat de autonomia universitară. Pot să fie schimbări care sunt legate de aplicarea legii din 2023 care nu e în totalitatea ei aplicabilă prin legislația secundară, mă refer la școlile doctorale și la modalitățile de susținere a doctoratelor. În învățământul preuniversitar, după opinia mea, aici sunt necesare mai multe schimbări pe care ministerul trebuie să le ia. Cred că școala nu mai este atractivă pentru elevi. Ce îi interesează pe cei care sunt în școala primară, în gimnaziu și liceu? Au o atractivitate uriașă asupra tehnologiilor noi. Cred că trebuie să fie o măsură foarte clară de formare a profesorilor în așa fel încât telefonul care nu este doar un instrument de comunicare, ci îl putem folosi ca tehnologie în procesul de predare și învățare. Asta cred că ar crește destul de mult atractivitatea elevilor față de școală. Generația școlită acum este o generație pe care nu o putem desprinde de tehnologie. Formarea profesorilor mi se pare un lucru extraordinar. Știu că au fost alocați din PNRR bani într-o proporție importantă. Doamna Deca a vorbit, și am auzit în programul noului Guvern, că circa 3 miliarde de euro sunt destinați din PNRR procesului de învățământ. Cred că formarea profesorilor și instrumentele tehnologice de predare trebuie să fie ținta acestor resurse. Dacă ne referim numai la infrastructura școlară, calitatea clădirilor, reabilitarea acestora, mi se pare că pentru calitatea procesului de învățământ înseamnă mult prea puțin.”, a încheiat Ecaterina Andronescu.