Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI), esențial pentru funcționarea sistemului de sănătate din România, a picat din nou, miercuri. Defecțiunea a provocat blocaje semnificative în procesul de acordare a serviciilor medicale, generând timpi mari de așteptare, atât pentru pacienți, cât și pentru medici.
„Patronatul Medicilor Specialişti cu Practică Independentă informează publicul şi partenerii din sistemul medical că Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) este nefuncţional, afectând procesarea serviciilor medicale şi a decontărilor prin Casa Naţională de Asigurări de Sănătate (CNAS). Această situaţie generează dificultăţi semnificative în acordarea serviciilor medicale”
au transmis, miercuri, într-un comunicat de presă, medicii specialişti cu practică independentă.
Printre serviciile medicale care sunt afectate de această defecțiune se numără:
-Validarea consultațiilor și raportarea serviciilor medicale prestate pacienților asigurați;
-Verificarea statutului de asigurat al pacienților;
-Eliberarea rețetelor compensate și gratuite;
-Emiterea și confirmarea concediilor medicale.
Aceste blocaje au dus la întârzieri semnificative în procesarea consultațiilor și în furnizarea tratamentelor, iar presiunea a fost resimțită atât de medici, cât și de pacienți. În fața acestora, medicii au fost nevoiți să adopte soluții temporare pentru a nu periclita accesul pacienților la îngrijire.
Pentru a depăși dificultățile cauzate de căderea sistemului informatic, medicii au început să elibereze rețetele manual, în format offline. Aceasta înseamnă că rețetele vor fi completate și semnate de medici pe hârtie, urmând a fi introduse ulterior în sistemul SIUI, după ce acesta va deveni funcțional din nou. Însă această metodă are un dezavantaj: pacienții vor trebui să aștepte mai mult timp pentru a-și ridica medicamentele din farmacii.
„Eliberăm rețetele offline și vă solicităm înțelegere referitor la timpii de ridicare a acestora. De asemenea, cerem răbdare din partea pacienților în ceea ce privește timpii de așteptare în cabinetele medicale, din cauza procesului mai lung de semnare și validare a consultațiilor și serviciilor medicale”
au precizat reprezentanții medicilor.
De asemenea, farmaciile sunt rugate să colaboreze cu medicii pentru a ajuta pacienții să își ridice rețetele, chiar dacă acestea nu sunt încă validabile în sistemul online. Odată ce SIUI va funcționa din nou, datele vor fi procesate și validate în termen de trei zile lucrătoare.
„Solicităm autorităților competente să ia măsuri urgente pentru remedierea problemei și să ofere soluții alternative pentru a asigura continuitatea actului medical fără penalizări pentru furnizorii de servicii medicale și pacienți”
au adăugat medicii.