Partidul AUR susține oficial că nu a cheltuit niciun ban pentru promovarea electorală online și în presă până pe 24 aprilie, însă realitatea din spațiul digital îl contrazice: postările liderului George Simion sunt sponsorizate pe Facebook, Google afișează reclame electorale plătite, iar mai multe site-uri publică articole și bannere cu mesaje de campanie, arată dezvăluirile jurnaliștilor de la Context.ro.
După modelul Călin Georgescu, partidul Alianța pentru Unirea Românilor (AUR) a raportat către Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) că nu a cheltuit niciun leu în campania electorală pentru promovare online sau în presă până la data de 24 aprilie. Cu toate acestea, investigația realizată de Context.ro arată că realitatea este complet diferită: AUR desfășoară o campanie publicitară extinsă în mediul digital, inclusiv prin sponsorizări pe rețele sociale și reclame online.
AUR declară zero lei pentru campania online, dar reclamele curg pe site-uri și platforme sociale
Mai multe site-uri, inclusiv Realitatea Net, R3Media, ActiveNews, EcoPolitic, precum și publicații locale ca Replica Online, Exploziv News24, Ziua de Constanța și Jurnalul Giurgiuvean, publică bannere și articole de promovare electorală în favoarea AUR.
Potrivit sursei citate, și site-ul HotNews a publicat materiale de acest tip. iar ulterior publisherul Răzvan Ionescu a confirmat că publicitatea de tip display a fost plătită de partid.
De asemenea, redacția Jurnalul Giurgiuvean a precizat pentru Context.ro că a încheiat un contract cu organizația locală a AUR pentru publicarea acestor materiale.
Cum își face AUR campanie fără să raporteze cheltuieli
Mai mult, pagina de Facebook a lui George Simion a avut postări sponsorizate în ultimele 30 de zile în valoare de aproximativ 15.800 de euro, conform raportărilor platformei Meta.
Totodată, prin sistemul Google Ads, AUR a derulat campanii publicitare în perioada 4–28 aprilie, cu un buget estimat la peste 18.000 de euro.
Reclamele difuzate prin Google Ads vizează atât electoratul din România, cu accent pe segmentul vârstnic, cât și diaspora românească.
Și pe contul oficial de TikTok al candidatului George Simion sunt postate clipuri marcate ca publicitate politică, care, de regulă, sunt realizate în baza unui contract, potrivit unui raport al organizației Expert Forum (EFOR) publicat recent.
AEP tace
Toate aceste elemente pun sub semnul întrebării declarațiile oficiale transmise de AUR către AEP. De altfel, anul trecut, Autoritatea Electorală Permanentă a sesizat Parchetul în cazul unei situații similare, implicându-l pe Călin Georgescu. De această dată, însă, AEP nu a oferit niciun răspuns solicitărilor adresate de Context.ro.
Anul trecut, candidatul Călin Georgescu a raportat cheltuieli zero pentru campania electorală pentru alegerile din noiembrie, deși, în mod vizibil, a existat o activitate coordonată de promovare politică și electorală a candidatului, care nu s-ar fi putut desfășura fără resurse financiare.
Potrivit Context.ro, pentru candidatul George Simion, AUR a declarat că a transferat 7 milioane de lei, bani despre care a declarat la Autoritatea Electorală Permanentă (AEP) că provin din împrumuturi. Potrivit datelor publicate de AEP, formațiunea politică a cheltuit din această sumă aproape 5,3 milioane de lei pentru “tipărituri”, iar pentru diverse a raportat o cheltuială de peste 297 de mii de lei. Banii au fost plătiți firmei DGI Multimedia Design.