România va intra pe deplin în Schengen de la 1 ianuarie 2025. Aderarea României la spațiul Schengen poate genera o creștere cu până la 2% a PIB-ului României anul viitor, cu beneficii ce se vor resimți pe parcursul următorilor 10 ani. Sectorul transporturilor, producția industrială, turismul și agricultura vor fi principalii beneficiari.
Schengen este cea mai mare destinație si cel mai mare spațiu de liberă circulație din lume, garantând deplasări fluide şi sigure într-o regiune cu 450 de milioane de locuitori.

Corina Martin, Președinte RESTO si Secretar General FPIOR :
Principalul avantaj adus de aderarea României la Schengen îl reprezintă libertatea de mișcare a cetățenilor și timpii mai scurți de călătorie – ceea ce aduce beneficii considerabile turismului și sectoarelor economice, precum comerțul, transporturile si agricultura.
Pentru turismul României, aderarea deplina la spațiul Schengen aduce beneficii majore, prin creșterea atractivității României ca destinație, și nu numai pentru turiștii europeni, ci în special pentru cei din bazinul asiatic și pentru cei americani – care vor integra de acum România în planurile lor de vacanță, în combinație cu orice altă țară europeană! Turiștii din țările îndepărtate de Europa au, în majoritate, destinațiile europene în planurile de vacanță, dar călătoria aeriana cu o durată mare de zbor îi determină să combine întotdeauna cel puțin două țări europene – combinație în care România intra cu mare greutate, până acum.
Încă din 31 Martie 2024, Ambasadele României emit vize Schengen, ce permit călătorii în spațiul Schengen pentru șederi de maximum 90 de zile, ceea ce a determinat o creștere masivă a interesului pentru vacanțe în România – din țările din bazinul asiatic.
În acest sens, România a făcut deja primii pași prin participarea din acest an la Târgurile de Turism din China și Kazakhstan (în premieră). Și pentru anul 2025, România și mai mulți turoperatori și destinații romanești vor participa din nou la Târgul de Turism din Kazakhstan, unde trebuie să ne prezentăm cu o imagine deja consolidată, ca destinație europeana -vedetă. Practic, orice turist din Kazakhstan, Azerbaijan, China etc va alege mult mai ușor o vacanță ce va include și România, în combinație cu Italia sau Franța sau Spania, spre exemplu, știind acum că și România face parte din spațiul Schengen.“
Aderarea la spațiul Schengen reprezintă un avantaj major pentru persoanele care vor să călătorească, indiferent de mijlocul de transport ales: avion, tren, autocar sau mașina personală.
Europenii efectuează anual 1,25 miliarde de călătorii în interiorul spațiului Schengen.
Ridicarea controalelor între frontierele interne ale statelor membre Schengen determina eliminarea controalelor la graniță, așadar trecerea frontierelor interne va putea fi așadar asemănată cu o călătorie în interiorul țării.
Pentru că România va intra în Schengen alături de Bulgaria, vor dispărea timpii de așteptare din punctele de trecere a frontierei terestre cu Ungaria și Bulgaria, dar și cu Grecia. Acest lucru ar duce la economii majore de timp, mai ales în sezonul vacanțelor, când mii de români merg fie la mare în Grecia ori Bulgaria, fie la schi în Bulgaria.
Circulația turistica a românilor către alte destinații europene se fluidizează consistent de acum, însă exportul de turism romanesc, adică Incomingul (atragerea și aducerea de turiști străini în România) reprezinta, fără îndoială, avantajul major al acestei etape, pe care România nu are voie să îl rateze și pe care trebuie să îl folosească din plin, printr-o promovare consistentă și solidă pe toate piețele emitente de turiști pe care, pană acum, nu existam.
Prin aderarea la spațiul Schengen România are toate șansele să devină o destinație turistică și investițională tot mai cunoscută și mai atractivă – dacă vom face ceea ce este esențial, și anume, în sfârșit, o Strategie și un Plan național de marketing și promovare.”, a mai adăugat Corina Martin.