10 dintre cei 14 membri ai Biroului Electoral Central au votat pentru invalidarea candidaturii lui Călin Georgescu la alegerile prezidențiale din luna mai. Doar reprezentanții AUR, SOS Romania, POT și cel al USR au votat în favoarea acesteia.
Preşedintele USR, Elena Lasconi, a explicat de ce reprezentantul partidului la BEC a votat pentru validarea candidaturii lui Călin Georgescu, alături de opoziție.
„Reprezentantul USR în BEC a votat PENTRU admiterea candidaturii. De ce? Pentru că formal nu există niciun argument juridic pe masă ca această candidatură să fie respinsă de către BEC, care are în atribuții doar să verifice dosarul și îndeplinirea condițiilor de fond și de formă prevăzute de lege pentru candidaturi. (…) Din informațiile primite de la colega noastră care ne reprezintă în BEC, înțeleg că nu au fost probleme de formă și nu s-a discutat nimic legat de motivarea deciziei”
a transmis duminică seară Elena Lasconi.
BEC și-a legat hotărârea de decizia CCR din decembrie 2024 și de primul tur al prezidențialelor, anulat de instanța Constituțională.
În urma deciziei CCR, este inadmisibil ca, la reluarea procesului electoral, să se considere că aceeași persoană îndeplinește condițiile pentru a accede la funcția de Președinte al României, se arată în motivarea deciziei BEC.
Motivarea BEC
„În această împrejurare, Biroul Electoral Central constată că procesul electoral pentru alegerea Președintelui României a fost demarat în anul 2024, iar prin Hotărârea nr. 32 din 6 decembrie 2024, Curtea Constituţională a anulat întregul proces electoral cu privire la alegerea Președintelui României, desfășurat în baza HG nr. 756/2024 și a HG nr. 1061/2024, dispunând re/uarea /n integralitate a acestuia.
Relevant pentru Biroul Electoral Central este faptul că hotărârea Curţii Constituţionale, anterior menţionată, analizează și statuează cu privire la maniera în care candidatul a cărui candidatură face obiectul prezentei verificări de legalitate, a înţeles să se raporteze la condiţiile care rezultă din formula sacrosanctă a jurământului depus de persoana aleasă în funcţia de Președinte al României, fiind relevată o atitudine în manifestă contradicție cu valorile de esență ale statului de drept, Or, statuările Curţii Constituţionale din Hotărârea nr. 32 din 6 decembrie 2024, statuări obligatorii şi pentru Biroul Electoral Central, conduc la concluzia că, în ceea ce priveşte candidatura domnului Georgescu Călin, aceasta nu întrunește condițiile de legalitate întrucât candidatul, prin nerespectarea regulilor procedurii electorale, a încălcat însăși ob/igația (expressis verbis prevăzută în Hotărârea Curții Constituționale nr. 2 din 5 octombrie 2024) ge a apăra democraţia, care se întemeiază tocmai pe sufragii corecte, integre și imparţiale, în conformitate cu legea, în lipsa cărora este alterat însuşi fundamentul ordinii constituționale actuale.
De altfel, anulând procesul electoral în curs și dispunând reluarea în integralitate a acestuia (inclusiv cu privire la depunerea de candidaturi) ca urmare a conduitei candidatului de nerespectare a reglementărilor procedurii electorale, esențiale pentru democraţie și statul de drept, Curtea Constituţională a tranșat implicit și general obligatoriu și cu privire la neindeplinirea condiţiilor prevăzute de lege pentru înregistrarea candidaturii depuse de către candidatul Georgescu Călin, fiind inadmisibil ca, la reluarea procesului electoral, să se considere că aceeași persoană îndeplinește condițiile pentru a accede la funcția de Președinte al României. În concluzie, atât timp cât instanţa de contencios constituţional a statuat deja cu privire la aspectele mai sus menţionate, îndeplinirea celorlalte condiţii de înregistrare a candidaturii și a semnului electoral, apare ca irelevantă.”