Prin utilizarea acestui site, sunteți de acord cu Politica de Confidențialitate și Termenii de Utilizare.
Accept
Sea PressSea Press
  • Politică
  • Local
  • Ediție
  • Justiție
  • Sănătate
  • Externe
  • Cultural
  • Sport
  • Monden
  • Social
  • Contact
Citești: Nicușor Dan a contestat la CCR legea privind propaganda legionară
Share
Font ResizerAa
Font ResizerAa
Sea PressSea Press
  • Politică
  • Local
  • Ediție
  • Externe
  • Sport
  • Ultima oră
  • Politică
  • Local
  • Ediție
  • Justiție
  • Externe
  • Cultural
  • Sănătate
  • Sport
  • Social
  • Contact
  • Advertise
© 2024 Seapress Company All Rights Reserved.
Sea Press > Actualitate > Nicușor Dan a contestat la CCR legea privind propaganda legionară
ActualitatePolitică

Nicușor Dan a contestat la CCR legea privind propaganda legionară

Nicușor Dan a contestat la CCR legea privind propaganda legionară cristian diaconescu ramane consilier prezidential pentru aparare nicusor dan a semnat decretul 983543
Nicușor Dan, foto: Agerpres
Victor Rotaru
Victor Rotaru Publicat 10 iulie 2025 224 Vizualizări
SHARE

Președintele României, Nicușor Dan, a sesizat, joi, Curtea Constituțională a României privind legea care interzice susținerea organizațiilor fasciste, rasiste sau xenofobe, adoptată recent de către Senat și trimisă spre adoptare. Legea prevede și o pedeapsa de până la 10 ani de detenție.

Conținut
„Noțiunea nu poate fi înțeleas㔄Practică neunitară şi instabilitate juridică la nivelul societăţii”Lipsa de claritate a noţiunii „Serioase probleme de constituţionalitate”Legea a fost contestată și de către partidele din opoziție, AUR, SOS România și POTVezi și:

În adresa transmisă către Curtea Constituțională, Administrația Prezindențială semnalează că „orice acțiune a statului care se referă în mod dezechilibrat la această polarizare crește tensiunea socială și neîncrederea în autorități.”

Preşedintele României, Nicuşor Dan, a trimis Curţii Constituţionale joi, 10 iulie 2025, o sesizare de neconstituţionalitate asupra Legii pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă nr. 31/2002 privind interzicerea organizaţiilor, simbolurilor şi faptelor cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni de genocid contra umanităţii şi de crime de război, precum şi pentru modificarea Legii nr. 157/2018 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului.

Prin modalitatea de adoptare şi prin conţinutul său normativ, considerăm că Legea pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă nr. 31/2002 privind interzicerea organizaţiilor, simbolurilor şi faptelor cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni de genocid contra umanităţii şi de crime de război, precum şi pentru modificarea Legii nr. 157/2018 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului a fost adoptată cu încălcarea unor norme şi principii constituţionale, respectiv art. 1 alin. (3) şi (5), art. 20, art. 30, art. 31, art. 33 din Constituţie”, arată preşedintele în sesizare.

În sesizare se arată că prima modificare importantă pe care o aduce Legea analizată este aceea că extinde sfera organizaţiilor interzise la cele cu caracter legionar, pe lângă organizaţiile cu caracter fascist, rasist sau xenofob, care erau interzise deja în mod expres prin art. 3 alin. (1) din O.U.G. nr. 31/2002 (art. I pct. 5 din Lege).

Iniţierea, constituirea, aderarea, sprijinirea unei asemenea organizaţii cu caracter legionar constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoarea de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi, o pedeapsă relativ severă în sistemul sancţionator penal aflat în vigoare în România. Spre deosebire de celelalte organizaţii interzise (rasiste şi xenofobe), care pot fi definite prin raportare la anumite criterii relativ obiective, respectiv discriminarea unor persoane sau unor grupuri de persoane în funcţie de rasă sau naţionalitate, noţiunea de legionar nu este definită nicăieri în cuprinsul O.U.G. nr. 31/2002. În schimb, actul normativ citat defineşte numai noţiunea de Mişcare Legionară – art. 2 lit. f) din O.U.G. nr. 31/2002, cu modificări minore în Lege , însă nu lămureşte care este raportul dintre adjectivul legionar (privitor la organizaţii) şi sintagma pe care o analizăm aici”, subliniază şeful statului.

„Noțiunea nu poate fi înțeleasă”

De asemenea, noţiunea nu poate fi înţeleasă nici prin raportare la semnificaţia curentă a acesteia din limba română, interpretare la care ne obligă expres prevederile art. 36 alin. (4) teza I din Legea nr. 24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru elaborarea actelor normative .

Potrivit Dicţionarului Explicativ al Limbii Române, ediţia din 2009, adjectivul legionar înseamnă referitor la legionari, iar substantivul legionar este definit ca fiind un membru al mişcării social-politice de extrema dreaptă, reprezentată de partidul Garda de Fier, conform celui de-al doilea sens menţionat în dicţionar . Rezultă de aici că o organizaţie cu caracter legionar ar fi o organizaţie privitoare la mişcarea social-politică de extrema dreaptă reprezentată de partidul Garda de Fier. O asemenea definiţie este inexactă, deoarece nu se înţelege conexiunea pe care legiuitorul intenţionează să o realizeze între o organizaţie (partid sau mişcare politică, asociaţie sau fundaţie, societate comercială, alte asemenea persoane juridice) şi asocierea ei cu Garda de Fier. Cu alte cuvinte, este neclar dacă acest caracter legionar are în vedere denumirea organizaţiei, scopurile şi obiectivele statutare ale acesteia, concepţiile membrilor săi sau acţiunile concrete pe care organizaţia le întreprinde în activitatea sa curentă”, se mai afirmă în sesizare.

Aceeaşi confuzie semantică există şi în legătură cu noţiunea de materiale legionare, a căror distribuire şi punere la dispoziţia publicului constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani şi interzicerea unor drepturi – art. I pct. 6 din Lege. Vom reveni asupra acestui aspect, mai arată preşedintele.

„Practică neunitară şi instabilitate juridică la nivelul societăţii”

Şeful statului mai spune că absenţa unei definiţii legale exprese a noţiunii de legionar lasă loc arbitrariului în activitatea organelor judiciare (parchete şi instanţe de judecată) chemate să urmărească şi să judece cele două infracţiuni prevăzute în art. I pct. 5 şi 6 din Lege, ceea ce poate să genereze practică neunitară şi instabilitate juridică la nivelul societăţii. ”Pericolul este cu atât mai serios cu cât infracţiunile menţionate sunt sancţionate cu pedepse relativ severe (închisoarea de la 3 la 10 ani, respectiv de la unu la 5 ani, şi interzicerea unor drepturi), ceea ce face ca lipsa de claritate a legii să determine riscuri importante faţă de libertatea individului şi celelalte garanţii procesuale asociate dreptului la un proces echitabil. Similar, nici termenul de fascist nu beneficiază de o definiţie legală, chiar dacă acesta este folosit constant în cuprinsul O.U.G. nr. 31/2002, ceea ce ridică aceeaşi problemă de neconformitate a textelor legale cu standardele impuse de art. 1 alin. (5) din Constituţie”, arată sesizarea la CCR. Preşedintele semnalează şi lipsa de claritate a noţiunii de materiale fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe, din perspectiva conţinutului.

Distribuirea sau punerea la dispoziţia publicului, în orice modalitate, de materiale fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoarea de la unu la 5 ani şi interzicerea unor drepturi (art. I pct. 6 din Lege), ceea ce extinde incriminarea de la art. 4 alin. (21) din O.U.G. nr. 31/2002. Mai departe, noţiunea de materiale fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe, care face parte din elementul constitutiv al infracţiunii reproduse anterior, are în vedere imagini, mesaje text, conţinut audiovideo, cărţi, articole, documente, materiale de propagandă, precum şi alte asemenea reprezentări care transmit idei, concepţii sau doctrine fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe (art. I pct. 3 din Lege). Este lesne de observat că definiţia citată este circulară, deoarece lămureşte numai sensul noţiunii de materiale, dar calificarea acestora ca fiind fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe se realizează prin trimitere la idei, concepţii sau doctrine fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe, ceea ce nu lămureşte deloc semnificaţia atributelor enumerate de legiuitor. Cu alte cuvinte, lipseşte chiar elementul central al materialelor incriminate de art. I pct. 6 din Lege, ceea ce lasă loc arbitrariului în interpretarea şi în aplicarea acestei noţiuni de către organele judiciare competente (parchetele şi instanţele judecătoreşti)”, arată şeful statului.

Lipsa de claritate a noţiunii 

Definiţia materialelor fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe din art. I pct. 3 al Legii este: b^1) prin materiale fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe se intelege imagini, mesaje text, conţinut audiovideo, cărţi, articole, alte documente si materiale de propagandă, precum şi alte asemenea reprezentări care transmit idei, concepţii sau doctrine fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe”, se arată în document.

De exemplu, publicistica lui Mihai Eminescu conţine idei şi concepţii xenofobe, inclusiv antisemite. Chiar şi poezia lui Mihai Eminescu conţine idei şi concepţii xenofobe, de exemplu Scrisoarea a III-a . Este absolut neclar până la ce nivel prezenţa unor idei şi concepţii fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe (în plus faţă de ambiguitatea de la punctul anterior) face dintr-un text un material cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob în sensul Legii. Claritatea este necesară din moment ce art. 4 alin. (2^1) sancţionează penal distribuirea unor astfel de materiale: (2^1) Distribuirea sau punerea la dispoziţia publicului, în orice mod, de materiale fasciste, legionare, rasiste şi xenofobe constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la un an la 5 ani si interzicerea unor drepturi”, spune şeful statului.

Preşedintele arată că nu este clar dacă orice text literar care conţine idei şi concepţii fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe se încadrează în definiţia materialelor fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe. O altă modificare esenţială este aceea că Legea analizată adaugă la sintagma persoane vinovate de săvârşirea unor infracţiuni de genocid, contra umanităţii şi de război, care este utilizată de mai multe ori în cuprinsul O.U.G. nr. 31/2002, sintagma persoane care au făcut parte din conducerea organizaţiilor fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe (art. I pct. 9 şi 15 din Lege). Rezultatul este acela că, după adoptarea Legii, este incriminat cultul persoanelor care au făcut parte din conducerea organizaţiilor fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe, infracţiunea fiind pedepsită cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau amendă şi interzicerea exercitării unor drepturi – art. 5 din O.U.G. nr. 31/2002, în forma modificată prin Lege, se interzice acordarea sau menţinerea numelor persoanelor care au făcut parte din conducerea organizaţiilor fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe unor bulevarde, străzi, scuaruri, pieţe, parcuri sau altor locuri publice – art. 13 alin. (1) din O.U.G. nr. 31/2002, în forma modificată prin Lege, se interzice acordarea sau menţinerea numelor persoanelor care au făcut parte din conducerea organizaţiilor fasciste, legionare, rasiste sau xenofobe unor organizaţii indiferent dacă aceste organizaţii au sau nu personalitate juridică – art. 13 alin. (2) din O.U.G. nr. 31/2002, în forma modificată prin Lege”, arată documentul.

„Serioase probleme de constituţionalitate”

În primul rând, Legea nu identifică autoritatea competentă să stabilească că o anumită organizaţie are caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob, astfel încât există riscul unor soluţii contradictorii pronunţate în practica administrativă şi judiciară. Altfel spus, este posibil ca una şi aceeaşi organizaţie să fie calificată de anumite instanţe sau organe administrative ca având un caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob, pe când alte autorităţi judiciare sau administrative să aprecieze că organizaţia respectivă nu poate să fie încadrată în această categorie. Rezultă de aici un climat de insecuritate juridică, care poate conduce la pronunţarea unor hotărâri contradictorii, în care persoane care au făcut parte din organele de conducere ale aceleiaşi organizaţii să fie achitate, respectiv să fie condamnate la pedeapsa închisorii de la 3 luni la 3 ani sau la pedeapsa amenzii, ceea ce este inadmisibil într-un stat de drept, proclamat de art. 1 alin. (3) din Constituţie”, spune preşedintele.

În considerarea argumentelor expuse, vă solicit să admiteţi sesizarea de neconstituţionalitate şi să constataţi că Legea pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă nr. 31/2002 privind interzicerea organizaţiilor, simbolurilor şi faptelor cu caracter fascist, legionar, rasist sau xenofob şi a promovării cultului persoanelor vinovate de săvârşirea unor infracţiuni de genocid contra umanităţii şi de crime de război, precum şi pentru modificarea Legii nr. 157/2018 privind unele măsuri pentru prevenirea şi combaterea antisemitismului este neconstituţională.

De asemenea, în sesizarea transmisă de către președinte, acesta reclamă faptul că jurisprudența națională nu oferă „claritate a noțiunii de legionar și chiar a noțiunii de fascist”, argumentând că în DEX „adjectivul legionar înseamnă referitor la legionari, iar substantivul legionar este definit ca fiind un membru al mișcării social-politice de extrema dreaptă, reprezentată de partidul Garda de Fier, conform celui de-al doilea sens menționat în dicționar.

Rezultă de aici că o organizație cu caracter legionar ar fi o organizație privitoare la mișcarea social-politică de extrema dreaptă reprezentată de partidul Garda de Fier. O asemenea definiție este inexactă, deoarece nu se înțelege conexiunea pe care legiuitorul intenționează să o realizeze între o organizație (partid sau mișcare politică, asociație sau fundație, societate comercială, alte asemenea persoane juridice) și asocierea ei cu Garda de Fier”.

Legea deputatului  Vexler Silviu privind iniţierea sau constituirea unei organizaţii cu caracter fascist, legionar, rasist ori xenofob, iar  aderarea sau sprijinirea, sub orice formă, a unui astfel de grup „constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la 3 la 10 ani şi interzicerea unor drepturi” a fost votată în Camera Deputaților la începutul lunii iunie. 

Legea a fost contestată și de către partidele din opoziție, AUR, SOS România și POT

Pe 19 iunie, S.O.S. România, AUR și POT au contestat la CCR acest act normativ, cele trei partide votând împotriva proiectului la adoptarea pe 11 iunie de către Camera Deputaților, for decizional.

În contestație este argumentat că, pe lângă faptul general acceptat că o astfel de lege doar va „alimenta un antisemitism artificial” care să furnizeze motive pentru acordarea privilegiilor unor grupuri minoritare, redactorii sesizării, profesor universitar doctor Verginia Vedinaș și avocat Marcela Baș, au adus câteva obiecții concrete.

Obiecțiile aduse menționează faptul că modificările propuse de Silviu Vexler se află în contradicție cu Constituția României. Cu precădere acestea încalcă, printre altele, libertatea de conștiință, dreptul la identitate, egalitatea în drepturi, tratatele internaționale și drepturile omului, libertatea de exprimare și dreptul la informație”, precizează comunicatul de presă al S.O.S. România.

De asemenea, semnatarii sesizării spun că o asemenea lege ar încălca articolele 25, 29 și 30 din Constituția României, respectiv dreptul la viață intimă, libertatea conștiinței și libertatea de exprimare, care sunt garantate prin Constituție, coroborate cu articolul 1 (alineatul 3) care consacră caracterul de stat de drept și democratic al statului român și cu articolul 20 care consacră prioritatea reglementărilor internaționale mai favorabile privind drepturile omului asupra legilor interne, potrivit digi24.ro.

Vezi și:

Unul dintre cei trei pui ai ursoaicei omorâte din zona Transfăgărașan a fost găsit și este în siguranță
Articolul precedent Unul dintre cei trei pui ai ursoaicei omorâte din zona Transfăgărașan a fost găsit și este în siguranță 517885636 1043796117838983 8016991294443196939 n Unul dintre cei trei pui ai ursoaicei omorâte din zona Transfăgărașan a fost găsit și este în siguranță
Articolul următor Spitalul „Mama și copilul” din Constanța costă mai mult: Contractul crește cu peste 738.000 de lei 45fd686d 6d07 4368 9e03 efb474ad5650 1536x1152 1 Spitalul „Mama și copilul” din Constanța costă mai mult: Contractul crește cu peste 738.000 de lei
Lasă un comentariu

Lasă un răspuns Anulează răspunsul

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Ultimele știri

Femeie de 71 de ani, găsită decedată într-un apartament de pe strada Steagului, Constanța/ Autoritățile au deblocat ușa deblocare usa
Femeie de 71 de ani, găsită decedată într-un apartament de pe strada Steagului, Constanța/ Autoritățile au deblocat ușa
Actualitate Local
FOTO VIDEO SCANDAL la un incendiu pe 1 Mai: Proprietar, încătușat de pompieri după ce a refuzat să deschidă ușa WhatsApp Image 2025 07 10 at 21.27.48
FOTO VIDEO SCANDAL la un incendiu pe 1 Mai: Proprietar, încătușat de pompieri după ce a refuzat să deschidă ușa
Local TOP
Un șofer băut din Hârșova a fugit de polițiști și s-a „ascuns”… în șanț, cu tot cu mașină urmarire politie 1pressalert.ro
Un șofer băut din Hârșova a fugit de polițiști și s-a „ascuns”… în șanț, cu tot cu mașină
Ediție Local TOP
Adrian Bîlbă explică de ce s-a inundat plaja de la Costinești / Care sunt șansele să se întâmple același fenomen și în zona de nord a litoralului Image Editor6
Adrian Bîlbă explică de ce s-a inundat plaja de la Costinești / Care sunt șansele să se întâmple același fenomen și în zona de nord a litoralului
Ediție Local TOP
Crama regală a României, scoasă la vânzare bucată cu bucată/ Lichidatorii nu reușesc să vândă bunurile firmei Crama Dobrogeana p 1
Crama regală a României, scoasă la vânzare bucată cu bucată/ Lichidatorii nu reușesc să vândă bunurile firmei
Ediție Local TOP
Spitalul „Mama și copilul” din Constanța costă mai mult: Contractul crește cu peste 738.000 de lei 45fd686d 6d07 4368 9e03 efb474ad5650 1536x1152 1
Spitalul „Mama și copilul” din Constanța costă mai mult: Contractul crește cu peste 738.000 de lei
Ediție Local TOP

RECOMANDATE

VIDEO „Ați bătut recordul la morți”/Vasile Deacu și CAPUL REȚELEI, ARESTAȚI! Cum acționa rețeaua Fabricii de Moșteniri, STENOGRAME din dosarul DIICOT / UPDATE WhatsApp Image 2025 07 09 at 23.14.43
JustițieLocalRecomandatRelevante

VIDEO „Ați bătut recordul la morți”/Vasile Deacu și CAPUL REȚELEI, ARESTAȚI! Cum acționa rețeaua Fabricii de Moșteniri, STENOGRAME din dosarul DIICOT / UPDATE

9 iulie 2025
OFICIAL Dosar penal de amploare: Executorul Vasile Deacu și alți 15 suspecți, propuși pentru AREST de DIICOT Constanța UPDATE WhatsApp Image 2025 07 09 at 18.28.39
JustițieLocalRecomandatRelevante

OFICIAL Dosar penal de amploare: Executorul Vasile Deacu și alți 15 suspecți, propuși pentru AREST de DIICOT Constanța UPDATE

9 iulie 2025
FOTO VIDEO Ionuț Moșteanu, Ministrul Apărării, în Portul Constanța: „Marea Neagră va rămâne un loc al păcii” fa45dce8 b8df 4a03 80a4 192a67ba3ff7
LocalRecomandatRelevante

FOTO VIDEO Ionuț Moșteanu, Ministrul Apărării, în Portul Constanța: „Marea Neagră va rămâne un loc al păcii”

9 iulie 2025
FOTO VIDEO Ministrul Apărării, prezent la preluarea de către România a comenzii Grupului operativ pentru combaterea minelor marine din Marea Neagră ffcaac1b 6794 4f23 bd2b 0252ac00be65
LocalRecomandatRelevante

FOTO VIDEO Ministrul Apărării, prezent la preluarea de către România a comenzii Grupului operativ pentru combaterea minelor marine din Marea Neagră

9 iulie 2025
FOTO VIDEO Percheziții DIICOT la executorul judecătoresc Vasile Deacu, din Constanța Design fara titlu 70
LocalRecomandatRelevante

FOTO VIDEO Percheziții DIICOT la executorul judecătoresc Vasile Deacu, din Constanța

8 iulie 2025
FOTO VIDEO Sprijinul familiei pentru Mogoșu/ Rudele au venit să-l susțină la Tribunal: Numai În TikTokuri stătea… UPDATE 496510167 947074514210751 4635591496618350125 n
JustițieLocalRecomandatRelevante

FOTO VIDEO Sprijinul familiei pentru Mogoșu/ Rudele au venit să-l susțină la Tribunal: Numai În TikTokuri stătea… UPDATE

8 iulie 2025
FOTO VIDEO Mogoșu cere magistraților ARESTUL LA DOMICILIU/ Zice că a crezut că i-a fost luată plata de două ori la cafenea 70903d83 f1d9 4057 82a7 d254b7aea3b2
JustițieLocalRecomandatRelevante

FOTO VIDEO Mogoșu cere magistraților ARESTUL LA DOMICILIU/ Zice că a crezut că i-a fost luată plata de două ori la cafenea

8 iulie 2025
FOTO VIDEO Protest în fața sediului ANAF din Constanța după ce Guvernul a tăiat sporul pentru condiții vătămătoare Design fara titlu 66
LocalRecomandatRelevante

FOTO VIDEO Protest în fața sediului ANAF din Constanța după ce Guvernul a tăiat sporul pentru condiții vătămătoare

3 iulie 2025

Despre noi

SeaPress consideră că informarea corectă, onestă și directă este cea mai bună hrană pentru mintea umană și cel mai bun început pentru dezvoltarea umanității!

Contact

  • Telefon : +40753904350
  • WhatsApp Redacție : +40753904350
  • Email : [email protected]
© Copyright 2024 MEDIA TRUTH SRL. All Rights Reserved.
  • Contact
  • Termeni și condiții
Welcome Back!

Sign in to your account

Lost your password?